Život není krásný 666: Flaška

20. 10. 2005 > FreeHry > Adventury

Více jak roční čekání se konečně vyplatilo a přišel den zúčtování. Konečně uvádíme v pořadí již šesté pokračování morbidní a černým humorem nasáklé série adventur... šesté pokračování Život není krásný! Jaký neobyčejný příběh asi prožijeme nyní?

Dlouhá sága Život není krásný začala vcelku nenápadně svým prvním dílkem v roce 2002. Již v té době se autor Martin Pohl (Marty) chvástal, že udělá 14 – ti dílnou sérii, která vyústí velkým finále. Málokdo tomu v té době věřil, ale každé další pokračování dává jasně najevo, že autor svá slova nevypouštěl jen tak do komínu a my se můžeme těšit na více než polovinu dalších dobrodružství. Každé z nich se odehrává na přeskáčku v rozmezí let 1990-2003. Dnešní příběh nás zavede do zatím druhého nejstaršího období – do roku 1993.

Vtělíte se do, na první pohled typického, hospodského povaleče, který v oblíbené putyce se svým bratrem dohodne poměrně absurdní sázku. Máte zabít za šest dnů šest lidí. Pokud tak učiníte, dostanete flašku rumu, pokud úkol nesplníte, přijdete o nohu. To je fér, ne? :-)

Zatím každý díl série ZNK překonával jak po technické, tak i po hratelnostní stránce ten předešlý. Minule jsme se dočkali dokonce dabingu a ten si díky bohu užijeme i dnes a na jeho kvalitu si nemůžu v žádném případě stěžovat. Grafika šestého dílu s podtitulem „Flaška“ je zase o něco lepší, než v „Četnických humoreskách“ a hned v první lokaci v koupelně spatříme například efektní odraz světla způsobený zářivkou svítící nad vanou. Také jsem si všiml jistého pozůstatku ze čtvrtého dílu, který byl spíše takovým RPG a kde jste dostávali zkušenostní body a postupovali z levelu na level. Tím pozůstatkem je váš profil. Máte zde ukazatele jako velikost aktuálního zdraví, právě používaný předmět (zbraň) či například indikátor opilosti a podobné srandy, které využijete v bojovém dnu.

Pokud jste se snad strachovali, že byste mohli přijít o své oblíbené morbidnosti a vulgarismy, na které jste byli zvyklí, můžete být absolutně v klidu. To jste ostatně mohli být již po přečtení netradiční zápletky. Zároveň je také povinností upozornit na to, že pro psychicky slabší jedince a děti by nemuselo být hraní úplně vhodné, ale pro ty prvně jmenované by to mohla býti alespoň docela dobrá léčebná kúra…

Jestliže jsem ještě u těch strohých faktů, je třeba se zmínit také o zvuku a hudbě. Zvuky i hudba jsou v ZNK de facto téměř to samé (až na výjimečné zvukové efekty - například při příležitosti rozmlácení skla, či prokuchnutí protivníka), protože i takový zpěv ptactva nebo foukání větru je veden ve zvukové stopě společně i s hudebními motivy v jiných lokacích. Hudba samotná je veskrze průměrná a hře ani nepřidává ani neubírá, i když i tam se dají najít jisté malé skvosty jako namátkou hudba v hotelu nebo i v menu, kde si skladatel vystačí s jednoduchým motivem o dvou tónech, který pěkně navodí možná až hororovou atmosféru. :-)

To, co mi ale nesmírně vadí na podobném typu her (ale i na jiných, třeba i v takovém komerčním Half Life 2) je, že v naprosté většině případů smím určitý problém vyřešit pouze jediným možným způsobem, a to tím, který zrovna napadl samotného autora, i když v reálném životě by se mi nabízelo nepřeberné množství různých alternativ, které by toužebné řešení vyplodily nesrovnatelně dříve. I to u vás nejspíše způsobí pár možná i dlouhodobějších zákysů.

Jinak ale musím hodnotit Život není krásný 666: Flaška vysoce nadprůměrným hodnocením, nejen díky dabingu, povedenému zvuku, čím dál tím lepší grafice, úctyhodné délce (ve hře je šest kapitol a každá je dlouhá zhruba jako celý první díl), ale i pocitu radosti a smíchu, který by tato adventura měla do vašich srdcí zanést. Vůbec nevadí, že se budeme smát nad neštěstím druhých, protože je to přeci jen jako.

Autor: Daniel Patras

86%
87%