World of Goo - kulička ke kuličce sedá

27. 1. 2010 > Indie Hry > Arkády

Neposedné černé kuličky se zálibou ve stavění věží opět přichází na scénu! Jsou neposední hraví a chtějí, abyste se k nim přidali. World of Goo je tady!

To, že Kyle Gabler z Experimental Gameplay má na vývoj her talent, je nepochybný fakt. Svědčí o tom několik freewarových titulů vydaných pod hlavičkou EGP, mimo jiné mezi nimi skví originální arkáda Tower of Goo, kterou jsme si tady na FreeHrách všichni oblíbili a i dnes, takřka pět let po vydání, si ji rádi zahrajeme při krácení dlouhé chvíle v pauze mezi psaním recenzí. Jestliže se také řadíte mezi její fanoušky nebo byste si jen rádi vyzkoušeli něco neotřelého, máme tu pro vás recenzi jeho nástupce jménem World of Goo.

S lebkou a zkříženými hnáty
Podle výsledků jisté experimentální ankety, jež měla zjistit, kolik hráčů si World of Goo pořídilo legálně a kolik nikoli, vyšlo najevo, že celých devadesát procent kopií hry je staženo z torrentu. Na druhou stranu není tento výzkum úplně stoprocentní, protože nebere v podtaz instalaci jedné kopie na více PC, navíc vývojaři tvrdí, že i prodej jedné z deseti kopií jim přinesl solidní výnosy. Zdroj: Doupě.cz
Na rozdíl od svého staršího kolegy ve WoG nebudete jen stavět věže do výšky bez nějaké větší motivace. Cílem každé úrovně je dostat určitý počet malých stvořeníček k sací rouře umístěné obvykle na druhé straně obrazovky za nějakou větší či menší překážkou. Jednou bude třeba dostat kuličky z jedné strany propasti na druhou, jindy zase budete muset použít nadnášející balónky, abyste se dostali tam, kam potřebujete. Kromě základních černých kuliček bez nějakých zvláštních vlastností narazíte i na další, například tak zvané Ivy, tedy zelené kuličky, jež se dají přichytit k nějakému povrchu anebo bílí Albíni, jež svou konzistencí připomínají vodu. Mnohdy k postupu dál využijete i fyzikální zákony, které tady fungují na výbornou.

Hra se skládá ze čtyř světů, které reprezentují roční období. Zpočátku máte odemknuté pouze jaro, přičemž k odemčení každého dalšího je třeba, abyste pokořili většinu levelů v přecházejícím světě. Většinu? Ano, pokud se vám nebude dařit a nějaký level se vám ani na po dvacáté nepodaří splnit, můžete ho jednoduše přeskočit. Není to ovšem zase až tak jednoduché, protože každé přeskočení vás bude něco stát. Konkrétně to budou právě ony kuličky coby hlavní hrdinové hry.

Pakliže se vám podaří „zachránit“ větší počet malých nezbedů, přičtou se vám na konto, z něhož se potom odečítají při přeskakování levelu. A kdybyste se rozhodli hrát bez přeskakování, můžete se ze získaných kuliček pokusit postavit tu největší věž ze všech registrovaných hráčů na světě.

World of Goo přichází s mnoha netradičními nápady, hlavně co se týče levedesingnu. Narazíte na několik opravdu originálních úrovní, jiné zaujmou méně, celkově to však vytváří parádní dojem. A hlavně toho bylo docíleno bez nějakého většího opakování nápadů.  Mohlo by se zdát, že dříve nebo později se o slovo musí přihlásit stereotyp, ale není tomu tak. World of Goo je poměrně krátkou záležitostí, kterou dokončíte za zhruba sedm hodin, takže na nějaký stereotyp tady nebude čas.

Je ještě jedna oblast, kde tento titul exceluje, a to sice zpracování. Grafický styl si jde svou vlastní cestou, je takový svěží a snad nikdy se vám neokouká.  Zdatně mu sekunduje i hudební zpracování, ostatně soundtrack ze hry byl později k velkému nadšení hráčské komunity uvolněn volně ke stažení. Oba dva tyto aspekty jsou pro WoG tak osobité, že se vám navždy vryjí do paměti.

Závěrem lze říci jen jedno – tohle musíte mít doma!

• + Soundtrack
  • + Trvanlivost