Townsmen 3: GRÁL V MOBILU

4. 6. 2007 > Mobilní > Strategie

Jako je na počítačích nejznámější hrou Tetris, u mobilních telefonů spadá na podobnou pozici série Townsmen. Kouzelná strategie v podání HandyGames se nám poprvé představila v roce 2003 a už tehdy uchvátila zrak a prsty stovek tisíc hráčů. A nyní je zcela zdarma!

Jakkoli byl první díl revoluční a zábavný, s pokračováním, které brzy následovalo, se nemohl vůbec rovnat. Parádní a hlavně detailní grafika, před dvacet rozsáhlých misí či třeba posuvná mapa – to všechno byly věci, které jsme do té doby v žádné jiné hře neviděli. HandyGames strategie prostě umí. To je také nejspíš důvod, proč se do tohoto ošemetného žánru nechce pustit jinak neohrozitelný gigant mobilní zábavy Gameloft. Má strach. A my se mu vůbec nedivíme. Poté, co před nedávnem přibyl do série další díl, by se měl třást každý mobilní vývojář. Proč? To se dozvíte dále.

Třetí díl Townsmenu pokračuje v systému zavedeném jeho starším bráškou. Obsahuje tedy kampaň o čtrnácti misích a k tomu ještě volnou hru, která se vám odkryje po dokončení kampaně. Čtrnáct misí se možná nezdá jako nijak ohromující číslo, ale každá z nich se pyšní ještě řadou podúkolů, jež vám zaberou víc než dost času. Ostatně, pokud jste si například v lednovém čísle MobilHer přečetli obsáhlý návod, určitě víte, co vás čeká.

Jako zbloudilý námořník se ocitáte na tropickém ostrově zprvu s myšlenkou návratu do rodné země. Netrvá však dlouho a z původně malé chýše, kde jste pouze přespávali, vytvoříte fungující přístav. A najednou vám kolem začnou růst domečky a jste tak chyceni ve víru kolonizace. Rozhodně ale nežijete na ostrově sami, a tak se v průběhu hraní setkáte i s divokými domorodci. Ti obývají stejnou mapu jako vy a můžete s nimi dle chutě obchodovat. Jsou to právě oni, kteří vám prozradí mocné kouzlo tabáku. Brzy jim však začne vaše přítomnost vadit a vy si musíte vybrat. Buďto jim občas věnujete nějaký ten dar v podobě naturálií a nebo se připravte na tuhý boj. Války probíhají v třetím díle zcela jinak, než jsme navyklí. Na obrazovce se roztočí malý automat a vy ho musíte stopnout právě ve chvíli, když je na něm obrázek statného bělocha. Pokud se náhodou nezdaří a stopnete si hlavu domorodce, můžete si být jisti, že váš útok vyšel naprázdno. Je to tedy víc o štěstí než umu. Ti z vás, kteří nechtějí nic riskovat, dají nejspíš přednost první zmiňované možnosti. Takhle sice budete muset povinně odevzdávat dary, ale domorodci vám na oplátku postaví chrám, který potom zvyšujete produkci některých budov. Nesmíte se s nimi však rozkmotřit, nebo ho zase zbourají.

Kopa vylepšení ale i známých věcí

Celý systém hry je jinak naprosto shodný s minulým dílem. Sbíráte suroviny, stavíte nové budovy a získáváte zlaťáky. Opět narazíte na kovárny, mlýny, dřevorubce, kasárny a jiné, dobře známé stavby. Novinkou je, že každá z budov může produkovat několik různých surovin. Stačí si jen v jejím menu nastavit, co konkrétně chcete vyrábět. Takový dřevorubec vám může dávat jak polena, tak i prkna. Záleží na tom, co právě víc potřebujete. Pozor ale, abyste nepřestali platit poplatky za údržbu. Zisk jde potom do háje a stejně tak je konec i s vámi.

Když máte málo peněz, doporučujeme počkat na obchodní loď, která se čas od času na pár dní zastaví v přístavu. Samozřejmě můžete obchodovat i s domorodci, ale lodě mají mnohem výhodnější kurzy a navíc nabízí všechny suroviny. Poslední a největším vylepšením je možnost posunout čas vpřed. Prostě zmáčknete jedno tlačítko a rázem jste o pět dnů starší. Výborná pomůcka především do začátků. Oceníte ji v prvních misích kampaně, kdy byste jinak museli dlouhou dobu čekat, než se vůbec postaví základní budovy. Prostě hratelnost je opět na vysoké úrovni a titul vás jen tak od displeje nepustí.

Tvůrci nezaháleli a přidali i tučný bonus v podobě virtuálních hracích karet. Na oficiálním webu (www.townsmen3.com) se vám po registraci zpřístupní položka „Townsmen cards". Můžete si tak s lidským soupeřem nebo počítačovým protivníkem hrát na admirály a formovat svou flotilu. Pokud máte chuť se v této libůstce víc angažovat a být co nejlepší, máme pro vás tip. Zahrajte si napřed mobilní verzi Townsmenu a až budete ekonomicky na vysoké úrovni, nechte si v menu přístaviště vygenerovat speciální kód, díky němuž dostanete unikátní a běžně nedostupné karty. Uvidíte, jak vám je budou ostatní závidět.

Kdo je tu ze všech nejkrásnější?

Jdeme dál. Na řadu se dostává grafika. Je pravda, že to poslední dobou říkáme snad u každé recenze, ale i tentokrát se vizuální stránka opravdu povedla. Zaujalo nás především pestrobarevné, až skoro dětské zpracování. Hra je prokládána obrázky a komentáři vašich poddaných, což je efektní a občas vás to i vymaní ze stereotypu typu „postav budovu, posuň čas, prodej suroviny“. Bohužel však musíme titulu vytknout totální chaos, který se po chvilce hraní rozpoutá na displeji. Stačí, když vedle sebe postavíte několik baráčků, kolem kterých jsou stromy a rázem je problém rozeznat jeden od druhého. Nejedná se o zápor v pravém slova smyslu, protože jsme narazili i na hráče, kterým na tom nic špatného nepřišlo. Holt mají asi lepší zrak. Na výběr je také krom normálního i alternativní ovládání. Místo klasického pohybu kurzorem po jednom čtverečku, můžete mapou postupovat šikmo a to rovnou po dvou políčkách. Zvuků je poskrovnu a vlastně se s nimi setkáte většinou jen na začátku každé z misí, kdy uslyšíte krátkou fanfáru. Výsledné skóre, které se vypočítává ze získaných surovin a zlaťáků, se zapisuje do přehledné tabulky nejlepších výkonů. Takže se s ním můžete kdykoli pochlubit svým kamarádům.

Townsmen 3 je povedenou hrou, která vás bude bavit i kdybyste nechtěli a schválně před ní zavírali oči. Stejně je nakonec otevřete a jedním dechem dokončíte celou kampaň a ještě na pár hodin zkysnete u volných misí. To by také bylo, aby takováto pecka někoho nudila!

Autor: Ivan Fiker

99%
83%