Time Gentlemen, Please! - Dva týpci, černý humor a skvělá adventura

2. 12. 2009 > Indie Hry > Adventury

Dan a Ben umožnili Hitlerovi získat mimozemské technologie a zotročit lidstvo. Pochopitelně je za to nikdo nepochválil. Uklidíte po nich tu paseku? Zn. spěchá!

V jednu chvíli dva obyčejní týpci, kterým není nic svaté. To byli Dan a Ben před tím, než se jim podařilo zničit svět. A tak se vydali zpět v čase s nelehkým úkolem - zastavit sami sebe. Jenže ani to se jaksi nepovedlo, a tak díky nim Hitler neprohrál 2. světovou válku a užíval si svého vítězství v Londýně. Ani tak však kluci nemají důvod, aby ubrali ze svého štiplavého humoru a sarkastických narážek. V jejich kůži se tak do třetice pokusíte napravit, co natropili. Může vám být jasné, že o srandu nebudete mít nouzi.

To byl jen hrubý nástin začátku příběhové linky titulu Time Gentlemen, Please!, ve kterém tito dva výtečníci cestují časem a způsobují jednu katastrofu za druhou. Příběh tady ale nekončí, nýbrž vás zanese do různých etap lidstva a bizardních scenérií. Nechci vám ale vyslepičit všechno hned v recenzi, protože bude určitě lepší, když si to zjistíte hezky sami během hraní.

Nicméně je dobré podotknout, že nečekaných zvratů je celkem dost a pravděpodobně byste je skutečně nečekali, což je jedině plus. Ruku v ruce s příběhem jdou určitě dialogy a komentáře k všudypřítomným předmětům. Neměl jsi měnit svoje hodinky za půl litr piva… nebo Dveře otevřeny, nikdo nezabit. Začínám se v tom zlepšovat! Jsou jen dvě z nespočtu perliček. Ty totiž dělají Time Gentlemen, Please! tím, čím je - tedy vtipnou, ironickou adventurou, u které se člověka dosyta zasměje. A bude ji hrát třeba právě kvůli oněm hláškám.

V adventurách nebývá dvakrát obvyklé, abyste mohli ovládat naráz dva hlavní hrdiny. V Time Gentlemen, Please! tuto možnost máte, ale nějaký větší význam to nemá. Na některé akce sice využijete právě tu konkrétní postavu, ale to jen výjimečně. Jinak totiž hraje spíš druhé housle. Svoji roli však přece jen ale má, a to právě v zmiňovaných vtipných rozhovorech a hláškách.

Ale k dialogům mám i jednu výtku. Ani tak nevadí, že při mluvení s jinými postavami a volbě různých odpovědí nakonec člověk postupně dojde ke stejnému výsledku. Spíš mě štvalo, že během nich nejde uložit dosavadní postup nebo je rychle ukončit. Když totiž budete chtít tak učinit, tak nezbývá než se dopracovat k odpovědi, kterou dialog vyžaduje, a následně teprve kliknout na tlačítko save. A když už jsem u té kritiky, tak bych jen dodal vytkl maličkost k příběhu: hráč se může jednoduše v běhu událostí ztratit, což následně částečně ztěžuje dokončení celé hry.

Herní doba je na celkem slušné úrovni a i jednotlivé hádanky a spojování předmětů patří někam do středu - co se obtížnosti týče. Naštěstí nedojde na bizardní kombinace (drát použít na okno, čímž vznikne auto - berte to s nadsázkou), přesto si však zaslouží ocenit pestrost předmětů a nicméně i okolí.

A tím se dostávám k audio-vizuálnímu zpracování, tedy něčemu, co člověka uhodí do očí - a uší - jako první. Autoři se nepouštěli do žádných experimentů s 3D grafikou a zůstali věrní klasickému dvojrozměrnému zobrazení. Jednotlivé lokace jsou vyvedeny v příjemné, rádoby ručně kreslené, grafice, která se ke hře jednoduše hodí. Kdyby vám někdo řekl, abyste si představili indie 2D adventuru, dost jistě by vám na mysli vytanula právě podoba titulu Time Gentlemen, Please! Samozřejmě se u takovéto hry nezapomnělo ani na kvalitní ozvučení. Zvuky jsou vcelku povedené, jen by neuškodilo, kdyby jich během hraní bylo víc.

Sečteno podtrženo, Dan a Ben přinášejí v rámci Time Gentlemen, Please! obrovskou porci peprného humoru, do kterého by si většina tvůrců běžných adventur netroufla. To vše zabaleno do pěkného zpracování, které nabízí mnoho rozmanitých lokací. Trošku lépe mohli sice autoři vyřešit dialogy, ale i tak to je spíš jen maličkost. Tuto adventuru si i díky slušně nastavené obtížnosti (a přítomné nápovědě) krom fanoušků tohoto žánru může vychutnat téměř kdokoliv.

• + peprný humor
  • + zábavné hlášky
  • + zpracování
  • + obtížnost
  • - občas dětinské
  • - někdy matoucí

Autor: Jan Pillár

85%
80%

• Hardware: Procesor: 1 GHz
    Operační paměť: 256 MB RAM
    Grafická paměť: 16 MB

Hru ovládáte většinou pomocí myši - pravé tlačítko slouží pro přepínání mezi chůzí/mluvením/prozkoumáním/použitím/Danem/vybraným předmětem; levým tlačítkem provedete danou akci. V některých částech hry použijete i klávesnici - k zadávání čísel a textu.
Nadšenci mohou použít klávesové zkratky - W (chůze), L (prozkoumání), U (použití, sebrání), T (mluvení), D (Dan), I (vybraný předmět), Tab (inventář), F5 (save), F9 (Load).