Stdbits – hra s vytříbeným vkusem

6. 6. 2008 > FreeHry > EGP

Stdbits je nejnovější přírůstek do rodiny Experimental Gameplay her. Vsází na abstraktní podání, přičemž ne náhodou navazuje na Kokoromi's Gamma 256 z Montrealu. A výsledek? Prazvláštní, ale dechberoucí. Čtěte první českou recenzi jen u nás!

Jen málokterá hra dokáže využít všech výhod takzvaného retro-zpracování. Zatímco někdy je výsledek takřka výtečný, jindy by si hráči ukousali nehty na rukou i nohou. Jak je již ale patrné z perexu, Stdbits jednoznačně spadá do první kategorie. Ostatně mezi TOP hrami z dílen Experimental Gameplay se umístil na nejvyšší příčce za poslední týdny, k čemuž mu dopomohl nápad, grafické zpracování a v neposlední řadě i výtečná hudba (neboť navazuje na Kokoromi's Gamma 256). Jedno bez druhého (a třetího) by zkrátka v tomto případě ani náznakem nefungovalo.

V podstatě ale nelze přesně určit, jaký osud je vašemu bílému čtverečku určen a kterým směrem se bude nadále odvíjet. Příběh absentuje, volný prostor je tudíž dán představivosti každého z vás. V nepřeberném množství naprosto rozdílných lokací se budete muset dobelhávat k nevyplněným čtvercům, jež slouží jako ukládací pozice. Nutno nicméně dodat, že nějaká pravidla v Stdbits prakticky neexistují, přesto ale nelze hovořit o chaosu svázaném s naprostou nehratelností. Spíše naopak.

S překvapivou lehkostí lze proplouvat rozmanitými prostředími, jež jsou zaplněny podivnými kdovícodníky měnícími barvu, tvar nebo směr pohybu. V určitých chvílích se budete cítit jako malá bakterie v obrovském mikrosvětě. Jako nebetyčný tvor bez cíle. Ale přesto budete pátrat dál a dál... Budete chtít objevit každičký kout Stdbits. Přinejmenším za tohle si totiž zaslouží právě recenzovaný titul potlesk. Velkého uznání se ovšem dočká také zvuková kulisa, kterou jsem nakousl výše – slova jako výtečná a přesně šitá na míru naprosto korespondují s jejími kvalitami.

Přesto se ale hodí podotknout, že Stdbits – stejně jako mnohé jiné tituly z EGP - není určen masám. Královsky pobaví hráče s vytříbeným vkusem, ostatní nad ním s největší pravděpodobností ohrnou nos. Inu sto lidí, sto chutí...

A víte co? Já si to jdu zahrát ještě jednou.
  • + Výborný nápad
  • + Výborné zpracování