Spirit Engine 2 - esence dokonalosti

12. 7. 2010 > FreeHry > RPG

Sbalte si to nejnutnější, protože hned jak vstoupíte do tajemného fantasy světa Lereftain, zpět do reálu se vám moc chtít nebude. Obeznámeni s případnými potížemi? Jen račte vstoupit!

Když v roce 2006 vyšel první díl RPG Spirit Engine, málokdo mohl tušit, že se s tímhle počinem autoři dostanou až do pomyslné síně slávy freeware her. Vydáním druhého dílu si své místo uznání ještě pojistili, byť už se jednalo o placenou záležitost.

Dnes, téměř dva roky od vydání druhého dílu, se rozhodli svůj počin vystavit tam, kam patřil první díl – do freewarové škatulky. Odvážný to krok, navíc je to zcela logické – potřebné chechtáky už hra vydělala, tak proč jí nezpřístupnit široké veřejnosti. Nebudu vás dlouho napínat, za tenhle krok budete autory milovat!

Zemi jménem Lereftain, kam vás druhý díl zavádí, zmítá tajemná organizace vrahů a násilníků. Za své  oběti si vybrali nevinné děti z nedaleké vesnice. A hádejte co? No jasně, vy jste tu, abyste tomu zatrhli tipec. A nebudete sami, nýbrž rovnou tři. Celkově máte na výběr z devíti postav, přičemž každá má jiný životopis, jiný způsob jednání v rozhovorech a spadá pod určité povolání. Ty jsou také tři – rytíř, mušketýr a mnich. Rytíř máchá mečem, mušketýr střílí z muškety a kněz tyhlety dva pacholky léčí, aby nepřišli k úhoně. Netřeba dodávat, že jedině s kombinací povolání bude vaše družina vyrovnaná, jak duševně, tak fyzicky.

I když je Spirit Engine čistě z boku viděné RPG, o něž nebylo nouzi před takovými dvaceti lety, nic mu to na kvalitách neubírá. Naopak, mnohdy prvky předčí i „velká RPG“. Například rozhovory, to je panečku pošušňáníčko. Herní zápletka se vám odhaluje ve spletenci dialogů, které vedete jak s lidmi, co jste potkali při svém putování, tak se svými hrdiny ve své družině. Všelijaké to pošťuchování, slovní přestřelky a slovní hříčky vtiskávají druhému Spirit Engine něco, co ostatní hry postrádají – bohaté herní charaktery. Postavy skutečně mají co říct, navíc jsou rozdílných povah. Za rozhovory, ač je jen pasivně sledujete, mají ode mě autoři jedničku s hvězdičkou.

Stejné pochvalné ódy získává i bojový systém a systém zkušeností, jenž staví na prastarém RPG pravidlu – zabij potvoráka = získej zkušenosti. Ty pak můžeš vkládat do vylepšení svého hrdiny. V Spirit Engine 2 toto funguje skvěle, navíc každý hrdina využívá v boji určité bojové styly. I ty můžete vylepšovat či ho naučit novým kouskům. V boji pak mohou vznikat kombinace různých stylů, všelijaká komba, kterými srazíte na kolena snad každého. Dost možná to vypadá složitě, ale rozhodně se není čeho bát – je to jednoduché a skvěle fungující.

I technická stránka se veze na vlně superlativů. Ručně kreslená grafika spolu se skvělými zvuky a bezpochyby parádní hudbou sekunduje už tak skvělé hratelnosti. Potěší i takové drobnosti jako kreslené obličejíky, jež se mění dle emocí postav v rozhovorech.

Nejprve placená záležitost, teď vydána  jako freeware. A hle - hned převyšuje své kolegy snad ve všech směrech. Dlouho jsem se rozhodoval, zda absolutní hodnocení udělit, dlouho jsem přemýšlel o tom, jestli je to vskutku tak dokonalé. Netřeba to skrývat, Spirit Engine 2 je dokonalé RPG. Pokud jste si až doposud mysleli, že dokonalá hra neexistuje, asi jste jí právě našli. Stačí vyzkoušet, teď už za to nedáte ani penny.

• + příběh
  • + charaktery
  • + rozhovory