Shatter - vymazlená arkanoidová zábava

25. 8. 2010 > Indie Hry > Arkády

Takhle nadupaný arkanoid jsme tu ještě neměli! Někteří hovoří dokonce o tom, že byl po 23 letech překonán původní koncept. A my souhlasně přikyvujeme!

Titul Shatter si nebere servítky a ze svého originálního vzoru, arkanoidu, ždímá co se dá. A navíc přináší nové prvky, které dokořeňují skvěle připravenou směs. Těmi je například částečné navádění míčku, minihra, několik módů, závěrečné souboje s bossy a především různě se chovající cihličky. U této indie hry však budete muset věřit naší recenzi, případně videím, které naleznete v textu, jelikož autor neuvolnil demoverzi ke stažení. Nutno ale podotknout, že samotné hraní je mnohem lepší než veškerá videa - a proto by byla škoda nedat Shatter alespoň malou šanci.

Již v perexu mi to nedalo a musel jsem zmínit, že hra si vzala za svůj vzor stařičký hit, arkanoid. Proto bude vaším hlavním nářadíčkem pálka, se kterou budete odrážet míčky, leč v podobě malých raketek. Jeden z hlavních rozdílů je hned v orientaci prostředí. Občas je to obdélník a raketka operuje na jeho dolní hraně, jindy ale klidně i na té levé. Asi nejzajímavějším typem je ale kruhovitá herní plocha, u níž operujete na dolním oblouku.

Během hraní nenarazíte jen na obyčejné cihličky. Autor totiž přidal do hry stavební bloky s různými vlastnostmi, kdy některé jsou nepohyblivé a jiné naopak ano. Další třeba vyzařují vlny, které mění pohyb míčku a mají také vliv na ony pohyblivé cihly. Snadno se tak může stát, že když ustřelíte nepohyblivý stavební blok, tak se na vás zbytek zřítí. To není až taková katastrofa, co se týče postupu v levelu. Bloky, které spadnou, sice neubírají život, ale snižují násobič skóre.

Hra obsahuje hned několikero módů, takže stereotyp by se jen tak neměl dostavit. Tím hlavním je určitě příběhový mód, jehož hraním si postupně odemykáte všechny další. Příběh se skládá z několika světů, z nichž každý obsahuje kolem desítky levelů zakončených závěrečným soubojem s bossem a minihrou. Bossové jsou opravdu rozmanití a někteří jsou pořádným oříškem. Především však slouží jako zajímavé zpestření a mnohem větší výzvu.

Z ostatních módů bych pak jmenoval hru na čas, nekonečnou hru, turnaj miniher a turnaj právě s bossy. Ve všech bude vaším úkolem uhrát co nejvyšší skóre, které se právě díky násobiči může vyšplhat do nevídaných výšin. Asi jedinou věcí, kterou bych vytkl, je délka příběhu. Světů je sice necelá desítka (a tím pádem cca 70 - 80 levelů), ale čekal jsem, že jich bude o něco víc.

Velmi zajímavým prvkem je částečné ovládání míčku a stavebních bloků. Jedním tlačítkem myši totiž předměty nad vámi přitahujete, druhým je pak odpuzujete. To má vliv právě i na trajektorii míčku, takže po troše cviku se celkem snadno strefíte i do poslední cihličky nad vámi. Této vlastnosti však asi nejvíce využijete v případě malých bonusových objektů, které se objeví vždy po zničení nějakého stavebního bloku. Ty totiž slouží jako energie potřebná pro štít a v určitém případě i pro speciální útočnou zbraň.

Když přijde řeč na audio-vizuální zpracování, nemohu ho hodnotit jinak než jako perfektní, v podstatě dokonalé. Na tom má zásluhu skvělá grafika s nepřeberným množstvím efektů, již vynikajícím způsobem doplňuje hudební a zvukový soundtrack. Podívejte se na přiložené screenshoty nebo videa a poznáte, že takovému zpracování se nedá vytknout vůbec nic.

Indie hra Shatter je důstojným nástupcem originálního arkanoidu a v leckterých aspektech ho dokonce i překonává. To například svým vynikajícím grafickým zpracováním, hudebním doprovodem, ale především i svojí hratelností a zábavností. Poslední dva jmenovaní staví především na blocích různých vlastností a částečnou možností kontroly míčku. Ve výsledku tak nevadí ani "pouze" cca 70 - 80 levelů, ani na indie scénu nadprůměrná cena 7,99 eur. Přesvědčte se sami, že má tento titul šmrnc - určitě nebudete litovat!

P.S.: Demoverze hry Shatter bohužel není k dispozici.

• + extrémní zábava
  • + znovuhratelnost