Savage 2: A Tortued Soul – Strategie, RPG a akce v jednom

26. 12. 2008 > FreeHry > Onlinové/MMO

Savage 2 by se jen těžko dal zařadit do jedné škatulky žánrů. V jeho rozličných možnostech hraní si najdou zalíbení zapálení stratégové stejně tak, jako milovníci akčního RPG. Neotřelá kombinace s názvem Savage 2: A Tortued Soul vás zaručeně pobaví.

S2Games nás příjemně překvapilo již prvním dílem, na nějž jsme vám minulé prázdniny přinesli recenzi. Mnohé se chválilo, na mnohé se nadávalo, ovšem Savage 2: A Tortued Soul téměř vše vylepšil – a stále vylepšuje. Velké změny se dostalo novému enginu, který přešel z bývalého Silverbacku na 2K engine. Spousty vylepšení se však dočkaly i ostatní herní prvky a výsledkem je téměř unikátní kousek, jenž ke všemu ze své původní ceny třiceti dolarů klesl na freeware licenci.

Strategie aneb já velím a ty posloucháš

Základním principem hry (jak už to u strategií bývá) zůstává budování základny a hromadění bohatství. Za zlaťáky získané v dolech se dají stavět nové budovy, které jednotlivým týmům zpřístupní lepší jednotky či posílí jejich obranu. To vše má na starosti komandér týmu, jenž krom toho také koriguje činnost svých spoluhráčů, vydává příkazy k útoku a má přehled o veškerém dění.

Oproti tomu jsou zde samotní vojáci. Ovšem pro umělou inteligenci zde není téměř sebemenší prostor. Ta se zde totiž vyskytuje maximálně v různě roztroušených nestvůrách, jež chrání důležitá místa na mapě a za jejich zabití se dá získat slušné množství zkušeností. Dá se tedy očekávat, že akce vojáků je opět vložena do rukou hráčů.

Trailer ke hře

Akční prvky hry

Každý hráč si před začátkem svého zrození zvolí typ charakteru, za nějž bude hrát. Obě frakce mají k dispozici celkem sedm typů jednotek, přičemž ze začátku jsou přístupné pouze tři. Stavebník může dodávat spoluhráčům munici, pomáhat s výstavbou budov či je opravovat. Lučištník je hbitá a poměrně účinná jednotka, která sází na nepozorované plížení a načasovaný útok. No a konečně také válečník, jenž svou zbraní sází mocné údery. Další podpůrné jednotky, jako například léčitel, či obléhací stroje jsou přístupné až po výstavbě daných budov a mnohdy stojí nemalý peníz.

Peníze jsou rozděleny do dvou kasiček. Jedna z nich je společná a slouží k výstavbě budov. Osobní peníze má každý hráč své a může je utrácet za nové předměty, zvolit si lepší typ jednotky, či je poskytnout do týmové kapsičky.

Jak jsem již zmiňoval, týmy jsou zde dva. Vybrat si můžete z lidí a nestvůr, přičemž obě nabízí rozličný a přesto vyvážený způsob hraní. Je zde však i třetí frakce, jejíž jednotky jsou společné pro obě strany a jsou jedny z nejsilnějších. Pekelní přisluhovači se dají zakoupit stejně jako obyčejné jednotky, ovšem zde místo peněz platíte dušemi zabitých nepřátel.

RPG jako bonus

Tak tedy strategické i akční prvky máme za sebou. A kde je tedy ono RPG? Každý hráč obdrží za zabití nepřítele zkušenosti a při dosažení nové úrovně si rozdělí několik bodů do čtyř základních vlastností. Zlepší si svou zásobu many či sílu svých útoků a průběhem hraní postupně určuje své zaměření. Je tedy jasné, že hráč s inteligencí deset bude preferovat šamany, zatímco svalnatější jedinci zvolí predátora.

Unikátní jsou také schopnosti jednotlivých typů jednotek. Od rozmanitého arzenálu zbraní až po útočná či podpůrná kouzla. Ze začátku však spíše než na propracovanou týmovou strategii se budete snažit přežít déle než pět sekund. Nemějte však strach. Ke všem schopnostem je k dispozici důkladný popis a pokud ani to nestačí, můžete si jednotlivé charaktery osvojit v aréně.

Ve složitosti je síla

Zdá se to složité? Pak vězte, že to opravdu složité je. Ale výsledek stojí za to. Ku pomoci s pochopením hry vám bude obsáhlý tutoriál, který účinně názorným způsobem objasní základní principy hry. Zbytek vám pak vysvětlí tajemný hlas v pozadí, jakmile budete v průběhu hraní narážet na nové prvky. Jestliže však angličtině neholdujete, nezbývá než zkoušet, zkoušet a zkoušet.

Grafickou stránku hry hodnotím kladně. Vývojáři si dali opravdu záležet. Detailní modely, realistická voda či různé grafické efekty v boji posouvají zážitek z hraní na mnohem větší úroveň oproti předchozímu dílu. Některé mapy však působí, jako by již vývojářům došla inspirace a připadají mi tak trochu prázdné. Posílit by mohl i soundtrack, který je sice vhodně zvolený, avšak na obsáhlosti příliš nepobral.

Savage 2: A Tortued Soul je v mnoha věcech výjimečný. Přesto se však nejedná o převratnou novinku. MMORTS se již perou o své slovo nějakou tu dobu, ovšem tato hra z jejich vřavy viditelně vyniká. Snad jen dobrovolný poplatek, jenž vám zpřístupní spoustu možností, se mi zdá poněkud dotěrný a pro hardcore hráče zcela nevyhnutelný. Drobné nedostatky se jistě najdou, ovšem vývojáři na hře nepřetržitě pracují a pilují hru k dokonalosti. Savage 2: A Tortued Soul vás zkrátka chytí a nepustí.

Gameplay video ze hry
  • + Unikátní spojení tří žánrů
  • + Velký prostor pro strategii