S.W.I.N.E.: KOMERČNÍ RTS

24. 12. 2005 > FreeHry > Strategie

Jak už se stalo příjemným zvykem, často se najde o Vánocích nějaká ta profesionální vývojářská společnost, která se rozhodne, že jedno ze svých velkých děl věnuje jako dárek zcela zdarma nám – hráčům pod stromeček. Letos je to tým Stormregion a jejich originální strategická pecka S.W.I.N.E.. Neváhejte a stahujte!

Těžko se dá věřit, že by takovéto výjimečné dárky proudily z čisté dobroty vývojářských srdcí. Dnes je ale Štědrý den a zázraky se asi opravdu dějí, a proto si můžete zahrát pouze 4 roky starou komerční hru se skvělým technickým zpracováním právě dnes, v takto významný den pohody a radosti. Vždyť právě z tohoto dne má spousta hráčů ty nejlepší herní zážitky!

S.W.I.N.E. byla a pořád je svěžím vánkem v jinak velice stereotypních real-time strategiích. Nejenže si nebudujete žádnou základnu, ve které byste neustále kupovali nové a nové budovy a jednotky, a ty posléze použili na nepřítele, ale zpestření je i v samotných dvou znepřátelených stranách bojiště.

I sami tvůrci asi měli už dost nekonečných her s tématikou 2. světové války, a tak je napadla převratná myšlenka. Udělají ještě jednu, ale zato svoji. Prasata a králíci – to jsou hlavní protagonisté, mezi kterými si musíte vybrat. Jejich vzájemná nevraživost v této gamese jistě není dána pouhou náhodou. Vemte si, kolikrát se tato zvířata na něčem dohodla? Nikdy spolu nějakým způsobem nekomunikovala a ani nesdílela životní prostor. Pravděpodobně proto se prasata rozhodla, že z toho musí plynout nějaké důsledky a tak si řekla, že by mohla králíky napadnout a zabrat jim jejich území. Králíci se samozřejmě snaží svojí zem ochránit a obě strany ke svému snažení nepoužijí žádné milosrdné prostředky.

To je k zápletce takřka vše, protože, popravdě, v tomto počinu na příběhu až tak nezáleží. Mnohem důležitější je herní princip. Už jsem nakousl, že se nestaví základny, nedodal jsem ale, v čem tedy konkrétně spočívají strategické prvky. Za každou splněnou misi dostanete určitý počet peněz, za které si můžete nakoupit jednotky od různých tanků až po dělostřelectvo a jiné stroje, které vám pomůžou v následujícím misi. Je jen na vás, které si vyberete. Zároveň je možno si stávající osazenstvo vylepšovat mnoha serepetičkami, a to všechno pak nakonec použít v přímém střetu proti těm druhým.

Jednotky se přenášejí do dalších kol a co je ještě lepší, vylepšují se! Jakmile některý z vašich bojovníků nedá svoji kůži lacino a bude neustále aktivně zasahovat do bojů a zabíjet nepřátele, stane se z něj po čase veterán, který bude vaší nejdůležitější složkou armády. O to více pak bude mrzet jeho ztráta. Podobné RPG prvky jsem si užíval i v poměrně neznámé starší strategii Primitive Jurrasic War, ve které právě vylepšování bojovníků způsobilo ohromný hratelnostní vzestup – stejně jako ve S.W.I.N.E.

Samotné mise jsou sice poněkud jednotvárné, ale přesto zábavné a lze v nich často nacházet něco nového. Prostředí se také mění a z celé hry je cítit, že autoři mají opravdu velký smysl pro detail. Humor také není zapovězené ovoce, a tak si ho každý užije ažaž. Dojem však kazí nepříliš povedená A.I. vašich jednotek, což je popravdě černý bod valné většiny strategií.

Obzvláště ti hráči, kteří se soustředí výhradně na freewarovky, by si ale měli při spuštění S.W.I.N.E. dát velký pozor, jelikož na ně vybafnou naprosté grafické orgie, na které v rámci volně šiřitelné scény ani nemohou být zvyklí. Dále je samozřejmostí povedená hudba, která se ale bohužel nevyskytuje během hry, ale pouze v menu a při „briefingu“. Dokonalé zvuky jsou rovněž jistotou, stejně jako pěkné a veselé animace a možnost multiplayeru.

Už se pomalu blížíme k velkému nápisu „download“ a pokud máte dobré periferní vidění, už jste jistě zahlédli pod tímto nápisem tu hrůznou velikost hry. Ano, v případě nákupu by to byl prostě jeden kompaktní disk, ale jakmile máme něco takové stahovat, jedná se pro většinu z nás o zábavu minimálně na hodinu, ale spíše o dost více. Délka hry (pro každou stranu okolo 20 misí) však tuto stinnou stránku vyvažuje a i když se v rámci komerční scény jedná o průměr, ve volně šiřitelné scéně jde o naprostou špičku. Toto tvrzení pak ostatně sedí na úplně celou hru. Rozhodně se ale nenechte mými občasnými zmlsanými náladami odradit od stažení, jelikož na takto kvalitní záležitost, kterou můžete legálně zdarma stáhnout, narazíte jednou za rok.

Autor: Daniel Patras

98%
90%