S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl - temná budoucnost jaderné energetiky

1. 4. 2009 > FreeHry > Akční

Neuvěřitelné se stalo skutkem a na vaše monitory přichází světoznámý Stalker úplně zadarmo! Koho by zajímalo, že se jedná o poněkud starší verzi, když na freeware scéně k podobným zjevením dochází maximálně jednou za deset let!

Jak betaverzi zprovoznit

Nejprve rozbalíte soubor do libovolné složky. Následně vymažete, nebo přejmenujete složku "savedgames" a hru spustíte souborem run_alife_s.bat. Ovládání a nastavení grafických a dalších parametrů můžete upravit v souboru user_koan.ltx. Odpověď na většinu důležitých otázek, včetně řešení několika bugů dostanete na FAQ oficiálního fóra.

Historie Stalkera coby hry se datuje až do druhé poloviny roku 2001, kdy proběhlo jeho oficiální oznámení. Původní termín vydání v roce 2003, jak známo, nebyl ani zdaleka dodržen a následoval jeden odklad za druhým. Skeptici již hovořili o druhém Duke Nukem Forever, zatímco optimisté stálě věřili v dokončení a každou čerstvou informaci hltali s nadšením. Těžko se asi někdy dozvíme, co se vlastně v kancelářích ukrajinského studia celé ty roky odehrávalo, faktem ale je, že památného 20. března 2007 konečně spatřil tento moderní fenomén světlo světa. A na rozdíl od mnoha dnešních zpopularizovaných her se zklámáním rozhodně nestal, ač všechna očekávání také nenaplnil. A nyní, v roce 2009, byla uvolněna jeho pět let stará betaverze.

Příběh ve volně stažitelné verzi sice nenajdete, námět s plnou hrou ale pochopitelně sdílí. Ocitáte se tak v nehostinném okolí černobylské elektrárny, zvaném Zóna. Zóna však není tak úplně pustá, nacházejí se zde vojáci, podivná zmutovaná stvoření a vojenské komplexy. Právě tady je velice znát neskrývaná inspirace sci-fi románem bratří Strugackých a potažmo filmem Andreje Tarkovského.

Zóna je doslova přecpaná pozoruhodnými místy, která prostě nemůžete jen tak bez výčitek nechat za sebou.

Stalker se bezesporu stal jednou z nejlepších akčních her všech dob, a to z mnoha důvodů. Především opustil cestu lineárního postupu, které se stále drží drtivá většina FPS včetně špičky žánru. Vznikl tak jakýsi hybrid mezi FPS a RPG, přičemž po virtuálním světě je možné se víceméně svobodně pohybovat a prozkoumávat ho. Ve spojení s nevídaně detailně zpracovaným prostředí jde o jedno z největších lákadel Stalkera.

Hry s obrovským světem dost často trpí tím, že sice nabízejí spoustu prostoru k objevování, nikoho to ale vlastně nijak zvlášť neláká ani nebaví. Zóna je oproti tomu doslova přecpaná pozoruhodnými místy, která prostě nemůžete jen tak bez výčitek nechat za sebou. Stereotyp nečíhá dokonce ani ve velice kvalitně zpracovaných interiérech, což také u stříleček nebývá úplně pravidlem.

Efekty počasí, fyzikální anomálie, ponuré prostředí, to vše vytváří ruku v ruce s atmosférickou hudbou neskutečně silný zážitek z hraní.

Teď už ale k obsahu betaverze samotné. Je až s podivem, co všechno již bylo v roce 2004 dokončeno a jak moc se beta podobá finální plné hře. Kompletně shodný interface, téměř stejné lokace, fungující umělá inteligence a různé questy, to vše je součástí uvolněného celku.

Pokud si však build 1935, jak se Stalker z října 2004 oficálně označuje, budete chtít opravdu zahrát, musíte počítat s několika nepříjemnostmi, jak už to tak u betaverzí bývá. Tou nejočividnější je absence jakéhokoliv menu. Jediná cesta, jak měnit veškeré nastavení, ovládání, loadovat uložené pozice, vede přes konfigurační soubory či konzoli ve hře, vhod tedy přijde dobrá znalost angličtiny (na internetu je k dispozici velká spousta informací). Úplně opačnou jazykovou bariéru pak vytvářejí původní dialogy v azbuce, díky kterým jsou pro většinu mladších hráčů questy téměř nepoužitelné. Počítat je také třeba s dost častými pády.

Na druhou stranu získáte oproti regulérní hře řadu výhod. Kdykoli je možné se přesunout do jakéhokoliv levelu či například urychlit chod času. Narazíte i na řadu věcí, o nichž jste možná dříve slyšeli v preview, ale které nakonec v samotné hře k vidění nebyly. Jako ideální příklad se nabízí automobil, pro fandy symbol všech nenaplněných slibů. V původní formě se tu nachází i experimentální simulace veškerého života v Zóně nazvaná ALife, od které ale byli nakonec autoři nuceni částečně upustit, neboť se nechovala úplně podle předpokladů.

Stalker se bezesporu stal jednou z nejlepších akčních her všech dob

Ukrajinští vývojaři si na počátku zvolili cestu tvorby vlastního enginu, tedy jakéhosi technologického základu. Zadělali si tím sice na obrovskou spoustu práce, avšak výsledek za tu námahu stojí. Ve své době patřil Stalker technologicky k naprosté špičce a navzdory extrémně rychlému vývoji se velice vysoko drží i dnes. Ačkoli betaverze neobsahuje třeba vymoženosti DirectX 9, vizuálně překonává 99% dnešních freewarovek. Efekty počasí, fyzikální anomálie, ponuré prostředí, to vše vytváří ruku v ruce s atmosférickou hudbou neskutečně silný zážitek z hraní.

Čerstvě vydaná betaverze Stalkera z roku 2004 je nevídanou příležitostí pro všechny hráče. Pro ty, kteří plnou verzi již zdárně dokončili, se jedná o neobyčejně zajímavý výlet do historie jedné z nejpopulárnějších her všech dob, který nabízí vše, v co příznivci této akce vždy doufali, ale nikdy se toho nedočkali. A pokud jste se snad ještě se Stalkerem nesetkali, nemáte naprosto nad čím váhat, neboť příležitost zahrát si jeden z nejpovedenějších herních výtvorů posledních let se nenaskytne každý den.

• + Úžasná atmosféra
  • + Atraktivní prostředí
  • + Inovace v mnoha směrech
  • + Špičková technologická úroveň
  • + Oproti plné verzi i něco navíc
  • - Nestabilita
  • - Absolutně user-unfriendly
  • - Azbuka

Autor: Štěpán Vizi

• FPS - First Person Shooter - Střílečka z pohledu první osoby; taktéž Frame Per Second - počet snímků za sekundu.
95%
73%

• Hardware: Procesor 1.4GHz, 512MB RAM, 64MB grafická karta, 3GB volného místa na disku

Je tradiční "střílečkové" - pohybujete se klávesami W, S, A, D, na střelbu a míření používáte myš. Mezerníkem skáčete, klávesou E používáte a sbíráte předměty. Docela nešikovně je umístěno zahození zbraně, a sice na klávese F.