RuneScape – do světa MMO prohlížečem

2. 11. 2008 > WebHry > RPG

Dnes vám přinášíme poněkud netradiční webovou hru. Zajímavý mix World of Warcraft s Ultimou Online v poněkud netradičním prostředí. Vyplatilo se toto spojení dvou her? Ověřte si výsledek s námi. Stačí vám jediné – připojení k internetu a prohlížeč. Nechte se pohltit rozmanitým světem a užijte si RuneScape naplno.

Když na začátku roku 2001 vyšel RuneScape Classic, zřejmě ani sám jeho tvůrce a zakladatel společnosti Jagex, Andrew Gower netušil, jaký bude mít v budoucnu úspěch. Svědčí o tom více než 5 milionů registrovaných hráčů po celém světě. Často se tedy stává, že na všech server hraje najednou až 200 tisíc lidí. A rozhodně se mají kam vlézt. Herní svět je opravdu rozlehlý a prozkoumat jej celý vám zabere i několik týdnů.

RuneScape vytvořil programátor Andew Gower, který svou dráhu začal s jednoduchou hrou Destruction Imminent. Následně založil firmu Jagex, která se později zaměřila pouze na RuneScape. Prvotní verze vznikla již za jeho studijních let, kdy utvořil hru DeviousMUD. Ta byla však během týdne stažena a přepracována na RuneScape Classic, jež vyšel 4. ledna 2001. Od té doby hra prošla dvěma zásadními zlomy zejména v grafickém zpracování až do dnešní podoby.

Tolik ke statistikám a nyní k samotnému principu hry. Jedná se o MMORPG, a tak nečekejte žádnou jednodenní rychlokvašku. Možnostmi jak „zabít“ čas hra přímo přetéká a mnohdy vcelku originálně. Nabízí rovných 21 profesí a schopností, které můžete trénovat a využívat dle libosti. Nutno dodat, že některé z nich si opravdu užijete. Takzvané „craftění“ zde totiž nespočívá jen v nasbírání jednotlivých ingrediencí a stisknutí jednoho tlačítka. Musíte suroviny míchat ručně v daném pořadí a využívat k tomu nejrůznějších nástrojů. Tyto profese také zahrnují i bojové a obranné schopnosti, o nichž si povíme níže.

Registrace do hry je poměrně jednoduchá. Není zapotřebí žádný aktivační e-mail. Stačí vyplnit pár kolonek a můžete vesele hrát. Nenajdete zde žádné rozdělení na povolání a rasy. Své specializace si hráči utvářejí v průběhu hraní v závislosti na tom, jaké schopnosti trénují. Zato si však můžete celkem jednoduše vyhrát se svým vzhledem. Od bot až po barvu účesu či pleti.

Po vytvoření postavy se ocitnete na malém ostrůvku, kde podstoupíte sérii několika úkolů, v nichž vám budou názorně vysvětleny všechny faktory hry. Během pár minut tak budete schopni hru vcelku dostatečně ovládat. Následně budete vrženi do městečka Lumbridge, kde vaše dobrodružství začíná. Něco jako zkušenosti tady ale nehledejte. Svou postavu můžete zlepšovat jen prostřednictvím již zmiňovaných skillů. Některé vám odemknou lepší zbraně, silnější útoky, jiné zase lepší zbroj či kouzla. Zlepšují se jak jinak než jejich používáním. Každá schopnost má úctyhodných 100 úrovní a tak vězte, že vám dá hodně zabrat, než svou postavu jak se říká vymakáte.

Příjemným vytrhnutím ze stereotypu vám pak budou herní questy. Ačkoliv jich je jen něco přes 150, stojí opravdu zato. Snad ani jednou nenarazíte na jednoduché stereotypní úkoly typu „přines 10 vlčích kůží“. Každý úkol je takové malé dobrodružství se zápletkou doplněné o příjemné dialogy. Nedílnou součástí jsou i souboje, přičemž ty probíhají v reálném čase. Na každou příšeru nicméně může útočit vždy jen jeden. Žádné společné výpravy s kamarády tu proto nehledejte. Jedinou akční interakcí mezi hráči najdete jen v PvP (hráč proti hráči). Ale dávejte si pozor - pokud zemřete, zůstanou vám pouze tři předem zvolené věci.

Díky velkému počtu hráčů je zde i celkem pružná ekonomika. Peníze se dají získat hned několika způsoby. Zabíjením příšer, plněním úkolů či obchodováním. Rozmanité schopnosti vám nabízí velký sortiment výrobků, na nichž se dá docela slušně zbohatnout.

Zvukovou stránku hry hodnotím vcelku kladně. K dispozici máte rozsáhlý playlist, v němž se vám písničky postupně odemykají s novými lokacemi. Můžete díky tomu poslouchat právě to, co sami chcete. Nečekejte však žádný symfonický orchestr. Grafika nedávno prošla renesancí, a tak se nám naskýtá na poměry java aplikací poměrně slušný pohled. Avšak vzhledem k počtu hráčů a faktu, že je hra naprogramována právě v javě, počítejte s častým sekáním. Naštěstí se dá grafika vcelku hodně osekat.

Jak tomu ale bývá u většiny MMO zvykem, i zde budete muset minout nějakou tu korunu, pokud si budete chtít užívat hry naplno. A zde je rozdíl vcelku znatelný. Otevře se vám velké množství dříve nepřístupných serverů, lokací, zbraní a vůbec všechny části hry jsou nějakým způsobem omezené. Mohu vás však uklidnit. Několik týdnů si bez problému vystačíte i s free účtem a příznivá je i cena – necelých 125 Kč měsíčně.

RuneScape je zajímavým mixem, jenž spojuje jednoduchou leč kouzelnou grafiku nápadně podobnou hře World of Warcraft s formou a hratelností legendární Ultimy Online. Přidejme si k tomu nápadité questy, hodně možností, originální systém zlepšování postavy a možnost hrát ji téměř kdekoliv a hned je jasné, proč má hra právě takový úspěch. RuneScape vás zkrátka chytí a nepustí.

• + Hodně možností
  • + Nápadité questy
  • + 21 profesí a schopností