Rise and Fall:Civilizations at War – Mocný vzestup a mocný pád

1. 1. 2009 > FreeHry > Strategie

Rise & Fall nabízí zajímavý mix akčního RPG se strategií. To, co ze začátku vypadalo jako skvělá hra nakonec skončilo všelijak. Ačkoliv se nejedná o kousek nebetyčných kvalit, na freeware scéně je stále něčím, s čím se nesetkáváme každý den. A proto byste ji rozhodně neměli přehlédnout.

Nestává se příliš často, aby samotný název hry doslova vystihoval krom svého obsahu také průběh vývoje. Ačkoliv to rozhodně nebylo záměrem, věhlasné očekávání skončilo naprostým fiaskem. Stainless Steel Studio na hře pracovalo více než rok a v průběhu této doby jsme byli přímo bombardováni masivní mediální masáží. Slibována byla výtečná hratelnost, unikátní herní prvky a skvělá grafika. K velkému zklamání téměř vše skončilo nedotažeností. Otázkou je, zda to všechno bylo nutné.

Je smutným faktem, že Stainless Steel Studio se již v průběhu začátku vývoje pohybovalo v červených číslech. Po čase se dalo již téměř s jistotou očekávát, že studio své dílko nedokončí. Paradoxem je, že právě R&F měl být hrou, jež tým vytáhne z nejhoršího. Bohužel se tak nestalo a producentská společnost Midway byla nucena dokončení hry přenechat svému studiu. Co se stalo pak by se dalo srovnávat s naprostou neschopností. A to i navzdory tomu, že na hře spolupracoval i Rick Goodman, jenž má co dočinění s kousky jako Age of Empires či Empire Earth. Midway totiž titul vydal naprosto nedotažený a je to znát víc než dost. Ale zpátky na začátek.

Gameplay video

First person akce a strategie?

Dva na první pohled zcela neslučitelné žánry, říkáte si. Stainles Steel Studio se pokusil právě tuto myšlenku vyvrátit. A výsledek? K dispozici máte čtyři národy - Řecko, Egypt, Persie a Řím, přičemž poslední dva jsou hratelné pouze v multiplayeru. Každý z těchto národů má svého hrdinu, jenž stojí v čele vaší armády. A zde přichází na řadu akční mód. S každým hrdinou se totiž můžete přepnout do first person pohledu a se svými zbraněmi kosit vojáky jednoho po druhém. Právě tady je jeden z největších kamenů úrazu. Nepřátele kosíte doslova mávnutím ukazováčku. Padají jako stádo volů nakažené morem a z původně zajímavého prvku se stala jen nudná a stereotypní krvavá řežba. Alespoň že je doba v tomto módu omezena staminou, jež si můžete doplňovat pomocí uren ve hře – těch je však naštěstí pomálu.

Strategické prvky zde dostaly vskutku malý prostor. Jako vždy je základem tradičně hromadění surovin a budování vojska, novinkou je však velení armádám v čele hrdiny pomocí příkazů. I v akčním módu tak můžete snadno přivolat svou armádu či přikázat útok. Inteligence bohužel vaši vojáci příliš nepobrali, a tak při vyslovení příkazu útok se jen zběsile vrhnou dopředu a zaútočí na první cíl, který uvidí. Spousta vojáků se při rychlosti vašeho pohybu snadno ztratí, rozhodí své formace, či se při útoku nahromadí kolem jedné jednotky a namísto toho, aby útočili na ostatní okolo, čekají až se jim uvolní cesta.

A přeci to není tak hrozné

Co se dá na R&F rozhodně pochválit, jsou námořní bitvy. Manipulace s lodí je vcelku reálná a nechybí zde ani manévry, jako zahákování, či narážení, kdy se nepřátelská loď doslova rozlomí vejpůl s veškerou posádkou. Zábavné je také sledovat přeživší z potopené lodi, jak se snaží doplavat ke břehu a zachránit si svůj holý život. Každá loď navíc obsahuje svou posádku, která je vždy k dispozici na palubě. Lučištníci ostřelují vše, co je v dosahu, bubeník probouzí krvelačnost a námořníci se starají o bezpečný chod lodi. Jakmile se zahákujete za jinou loď, posádka se na ni přemístí a v momentě, kdy na ní nezůstane jediný nepřítel, je loď vaše. Dá se však očekávát, že i zde hru mírně nahlodal červ nedotaženosti. Stačí malé vychýlení lodi z určeného úhlu, či nedostatečná rychlost a manévr se nekoná. Někdy je to tedy přímo zápas v klikání.

Z určitého úhlu pohledu by se dala mírně vychválit i grafický kabátek. Zejména pak zpracování moře a herních objektů. I přes rozmanité prostředí se však některé textury zastavily v čase někdy v době osm let před námi a celé zklamání navíc umocňuje téměř úplná absence grafických efektů. Hudební stránka hry je volena příjemně a z některých situací, jako například burácející vřava krvelačných vojáků někdy až mrazí v zádech, díky dynamickému zpracování zvuků.

Rise and Fall: Civilizations at War symbolizuje jedno z největších zklamání v herní branži. Mnozí očekávali víc. Těžko se dohledávat, kdo za to vlastně může. Přesto si své příznivce dokáže najít. Ačkoliv téměř všechny prvky hry jsou nedotažené, pakliže tento smutný fakt oželíte, můžete u tohoto počinu strávit příjemných pár hodin zábavy. Pro mě však již vždy bude ve spojení s Rise and Fall platit jedno pravidlo: jednou a nikdy víc.

Trailer

Dodatky ke hře:

Patch 1.15beta