MHD Simulator 2009 - pozor, jede šalina!

9. 12. 2009 > Indie Hry > Strategie

Řidiči tramvají a autobusů jsou strašně opomíjeni a přitom se jedná o tak zajímavé povolání. MHD Simulator 2009 vás v tom jistě jen usvědčí.

Český vývojař Daniel Viktroin už má na svém kontě několik her, vzpomeňte například na Traffic City: Eco City, jehož recenzi jste si u nás před časem mohli přečíst. Jeho starším a možná i tak trochu zapomenutým dílem je MHD Simulator z roku 2007. Pokračování s letošním letopočtem na konci přináší mnohé novinky a vylepšení. Nejzásadnějším rozdílem je fakt, že už se nejedná o freeware hru – za plnou verzi si budete muset zaplatit necelých pět dolarů (k dispozici je samozřejmě demoverze, kterou si můžete stáhnout z našeho serveru).

V MHD Simulator 2009 se z vás stane oproti minulému „autobusáckému“ dílu řidič tramvaje. Odpadají vám jakékoli starosti s řízením linek a zajišťováním jízdního řádu, veškeré manažerské povinnosti se omezují pouze na nákup nových vozidel. Tady se totiž bude především řídit. Vaše tramvaj umí jezdit dopředu, a to čtyřmi různými rychlostmi, mezi nimiž lze libovolně přepínat (15,30,45, 60 a nechybí ani zastavení, tedy 0). Nicméně není přípustné, abyste si po městě jezdili, jak se vám zachce.

Jako správný tramvaják musíte respektovat dopravní značky maximální povolené rychlosti a semafory – pakliže projedete místem, kde je povolených jen třicet kilometrů v hodině šedesátkou, odečtou se vám z vašeho konta nemalé peníze, což platí i v případě projetí křižovatky na červenou.  Dole v uživatelském rozhraní se vám naštěstí se včas ukáže ikonka s odpočítávajícími procenty, jak se k danému místu blížíte, takže s trochou pozornosti se dá včas zabrzdit. V případě semaforů je však situace poněkud složitější, protože tramvaj se pohybuje snad až příliš vepředu obrazovky a zareagovat včas na malé červené kolečko je i při minimální rychlosti poměrně obtížné.

Podobným „odpočítávacím“ způsobem se dozvíte i to, jak daleko je od vás další zastávka. Při nájezdu na ni je třeba dávat pozor, abyste zastávku nepřejeli, v tom případě nejenže naštvete všechny lidi, kteří na vás čekali, ale také dostanete finanční postih (neumíte couvat, tudíž už se tam nedostanete). Pakliže se vám ale brzdící manévr povede – chce to jen chvíli cviku -, naberete, případně necháte vystoupit lidi a jede se dál. Za každého nově příchozího se vám na konto přičte peněžitý obnos, tady záleží na tom, do jaké skupiny obyvatel se daný člověk řadí. Může jít o nemajetného, dělníka, úředníka nebo elitu. Každý z těchto lidí prahne po něčem jiném a je třeba se podle toho zařídit. Nové tramvaje navíc stojí v řádech sto dolarů, a tak se budete muset patřičně snažit. Celkem na vás čeká jedenáct různých linek, neboli jedenáct levelů. Sám autor na svých stránkách uvádí, že dohrání hry by vám mělo zabrat kolem 10-15, což je na indie poměry solidní doba.

Grafické zpracování je v poměru s prvním dílem minimálně o třídu lepší, nicméně nečekejte žádné divy. Panáčci jedoucí v autě, tramvaji, pochodující na zastávce sice mají 96 textur a jejich náladu ihned poznáte podle výrazu jejich tváře, ale celkově vzato je vidět, že vizuální zpracování nebylo alfou a omegou hry. Hudební doprovod si svou laťku postavil o něco výše.

V červnovém preview jsem se obávala přílišné komplikovanosti hry a také toho, že MHD Simulator bude záležitost jen pro hardcore hráče. Moje obavy však naštěstí byly rozptýleny – titul je jednoduchý na pochopení i ovládání a zvládne jej hrát i malé dítě. Netradiční námět simulace řízení tramvaje je hlavním argumentem proč tento titul umístit do kolonky „to si musím vyzkoušet“. Ostatně za zkoušku nedáte ani korunu, a kdyby vás hra zaujala, můžete si koupit plnou verzi.

Plnou verzi MHD Simulator 2009 si můžete koupit na oficiálních stránkách tvůrce

• + Jednoduché
  • + Řízení tramvaje