Little World: ZE ŽIVOTA HMYZU

8. 12. 2005 > FreeHry > Adventury

Viděli jste někdy malátně se pohybující včelu, omámeného motýla či zhypnotizovanou mouchu? Nevěděli jste, co se jim stalo? Pili Becherovku? Že hmyz alkohol nepije? Odpovědi na tyto vyřčené otázky nalezneme v dnešní hře, která se honosí prestižním oceněním – Nejlepší adventura z nedávno skončené BG 2005.

Adventury obecně, ať jde o komerční či freewarové, se opírají převážně o silný a kvalitní příběh. Nebo by aspoň měly. Pokud tomu tak není, jen zřídka dosahují svého Olympu. Před tvůrci Little Worldu, říkající si Sosáci, tak ležel nelehký úkol zakomponovat do hry nějakým způsobem motiv Karlovarské Becherovky. Autoři se ničeho nezalekli a umístili ho přímo do středu celého příběhu, kolem něj pak navíjeli další vrstvy děje. Zda se jim to povedlo, to se budu snažit rozebrat v následujícím odstavci.

Hlavní dějová linie se točí okolo ukradené láhve Becherovky neznámým broukem, či snad celým mafiánským syndikátem. Pod pohrůžkou trestu z řad nejhorších se jej vydávají hledat ti, co svým neopatrným hlídáním odcizení způsobili – moucha, komár a motýl. Ze začátku poměrně chudý příběh ve střední části mocně graduje, aby byl nedotaženým závěrem rozcupován na ty nejmenší kousky. Právě onen konec považuji za obrovskou ztrátu hry. Podobný jev je ale velice častý, a to nejen na poli počítačových her. Tvůrci patrně neměli dostatek času k dodělání závěru, který by si dílo určitě zasloužilo. Celkově tedy Sosáci výrazně zaostali za možnostmi, které téma skýtalo, a předložili nám průměrný příběh, kde jsou nečekané a zajímavé zvraty dovažovány velice slabými místy, díky čemuž je můj komplexní dojem takový, jaký je.

Rozporuplné reakce ve mně vyvolaly také dialogy. Někdy poměrně hloupé texty se střídaly s neuvěřitelnými reakcemi a občasnými vulgarismy, z kterých jsem byl velice zklamán. Sice do dnešní doby patří asi jako hamburger, ale jejich použití ve hře se mi příčí. Čeština má přeci tolik krásných slov, které dokáží tyto kvalitně zastoupit. Mnohdy je jejich užití ještě mnohem zajímavější a dokáže navodit atmosféru lépe. Proto jsem velice přivítal možnost rozhovory přeskakovat.

Ve stejném duchu se na mne valily události obsahující vysoce nemorální charakter. Zabití pavouka Černé vdovy, které nebyla prokázána vina, a pozdější usmrcení hlemýždě, jehož jediným prohřeškem bylo odcizení pytlíku s pylem. Jeho smrt sice není úplně jistá, ale úder jablkem zjevně již nerozchodí. Není potřeba dělat dětsky roztomilou hru, ale stačí se vyvarovat podobných míst.

Poslední dobou je trendem komponovat do adventur mezihry, které mají za úkol člověka odreagovat. Little World obsahuje hned tři. Nemohu však nezmínit jejich chyby. V pořadí první se může po pěti minutách strávených před obrazovkou podepsat na vašem momentálním duševním rozpoložení. Neustále se objevující díly odpadové trubky působí silně hypnotizujícím dojmem. Ve druhé jsem narazil na problém hned při prvním pokusu. Zrnka pylu létala na přesně opačných stranách monitoru takovou rychlostí, že motýl, který měl za úkol všechna pochytat, nedokázal ani při vyvinutí největší možné rychlosti, jíž je brouk po operaci kyčlí schopen, zabránit pádu jejich maximálního počtu. Při následující reparaci jsem dosáhl skvělého výsledku, neboť takřka nic neletělo mimo střed. Příčinou je tedy nevyváženost jednotlivých pokusů, zkrátka záleží na tom, jak se zrovna program „rozhodne“.

Docela jsem byl pobaven i otázkou od bláznivého brouka. Autoři v odpovědi počítali s šestinohou mouchou. Na tom by nebylo nic divného, ona jich totiž šest má. Jenže to by nesměl hlavní hrdina, který je náhodou také tímto druhem hmyzu, disponovat pouze čtyřmi. Odkud tedy zadavatel, žijící ve stejném světě jako tázaný, ví, že jich má být jiný počet?

Abych pouze nekritizoval, musím vyzdvihnout grafickou stránku. Tam bylo odvedeno maximum možné práce. O to více zamrzí nedokonalost částí, které nejsou v porovnání s programováním nikterak složité. Postavy jsou vyvedeny pěkně a i herní svět je vcelku rozmanitý. U hudby tomu tak již není. Je složena z krátkých nepříliš zajímavých motivů, které se s výrazným přechodem opakují. Výjimkou je snad pouze melodie, jež má navodit pocit zločineckého podsvětí. Ta je velice zdařilá, ale o to kratší. O něco horší byl ještě mluvený komentář, který působil velice rušivě. Proto jsem přivítal jeho absenci v následujících obrazovkách bujarým výskotem.

Jelikož kladu u adventur veliký důraz na námět a scénář, takřka o ničem jiném jsem nepsal. Možná to tedy vypadá, že se mi hra vůbec nelíbila. Tak tomu ale není. Příběh je pouze jednou z posuzovaných stránek hry, a třebaže byl průměrný, celkové hodnocení zvedá skvěle zvládnuté zpracování. Osobně si myslím, že Sosáci jsou talentovaným vývojářským týmem, o kterém bychom mohli ještě hodně slyšet. Příště, až budou mít volnější ruku při vybírání svého tématu, určitě zapracují na zmíněných nedostatcích a předloží nám o poznání kvalitnější dílo.

Resumé tedy zní : Nadprůměrná adventura, kterou zdobí spíše grafický kabát než silný příběh. Rozhodně ale doporučuji si ji zahrát, moc lepších se na freewarové scéně za rok neurodí.

Autor: Rodan Svoboda ml.

69%