Hrady: ČESKÁ STRATEGICKÁ BOMBA

16. 1. 2006 > FreeHry > Strategie

Mám tu čest představit vám pravděpodobně nejkvalitnější strategický počin loňského roku z českých luhů a hájů. Vychutnejme si společně jedinečný herní zážitek. Zničme zlého Tróna a ubraňme svůj hrad.

Jak je známo, často se o očekávaném díle s názvem Hrady mluvilo v souvislosti s jinou českou freeware hrou Mravenci, což byla de facto kopie geniální karetní hry Arcomage z komerčního díla Might and Magic 7 a 8, která byla zase variací na oblíbenou karetní hru Magic the Gathering. S potěšením mohu oznámit, že se naštěstí jedná pouze o malou inspiraci a hra je spíše akčnější napodobeninou počinů jako Anakin’s Castle Duels nebo Medieval Clash. Avšak napodobeninou více, než zdařilou.

Příběh je prostý. Je zlý Trón, vy jste ten dobrý, jako ostatně téměř vždy. A teď přichází zásadní otázka. Jestlipak víte, co bude vaším úkolem? No…na to byste asi nepřišli. Zničit Tróna a znemožnit mu vládu nad tamním světem! Uau

Ale dost bylo srandy, pojďme se podívat, jak se to vlastně hraje. Vy máte svůj hrad, soupeř má svůj hrad. Máte na vybranou z řady možností, jak protivníka rozdrtit. V prvním kole toho sice je na výběr poskrovnu, avšak v téměř každém dalším levelu je vám nabídnuta nějaká novinka. Bojovníci, doly, kouzla, náhodné přírodní úkazy, dary a krádeže, to vše a i víc vám bude pomáhat i znesnadňovat vaši cestu k cíli. Vše si nakupujete za zlato a kamení, které těžíte v dolech, které si rovněž musíte nakoupit za zlato a kamení. Nakoupíte budovy (nečekejte však, že nějaké, kromě hradeb, skutečně uvidíte) a budete využívat jejich funkce, ať už jde o najímaní válečníků (těžká zbroj, lučištníci, katapult a jiné), které budou napadat ty nepřátelské, či se rovnou pustí na protivníkův hrad či hradby, nebo například kostel, díky kterému vám přibývá magická energie (mana), za kterou si můžete pořídit postupně se objevující kouzla, nebo další stavby. Zároveň vždy platí, že můžete počet budov u každé z veličin neustále zvětšovat, čímž donekonečna zlepšujete její účinnost. Avšak musíte mít stále na paměti, že vaše zásoby zlata a kamení nejsou nekonečné a je vždy dobré mít nějaké v záloze pro případ protivníkova náhlého útoku. Až se vám přes všechny nesnáze a problémy podaří zničit nepřátelský hrad, dokončili jste level a můžete jít vesele do toho dalšího.

Jak sami vidíte, princip hry není nikterak zvlášť jednoduchý, avšak už se několikrát dosti podobný objevil, takže by neměl být pro většinu z vás problém snadno a rychle se do hry dostat. Jestli si ale myslíte, že tím výčet vašich možností končí, tak to je omyl. V každém „mezikolí“ máte možnost si dále vylepšit vlastnosti vašich bojovníků, budov i samotného hradu. Tentokrát vás v úspěšném rozletu nebude omezovat zlato ani kamení, nýbrž takzvané „výzkumné body“, které získáte po každém úspěšném zdolání nového kola a také při případném postavení jedné z budov při boji, která vám tyto body navíc v omezeném množství zajistí. Za tyto výzkumné body si můžete pořídit takové vymoženosti jako třeba šípy s ohněm u lukostřelců, nebo „uzdravování“ hradu při jeho poškození a mnoho dalších.

A jak je to s obtížností? Nu, má se to tak, že i na tu nejlehčí může být ke konci dost problém hru dokončit. Nuda to tedy rozhodně nebude. Spíš pruda, pokud budete hrát level až příliš často dokola.

Technické zpracování se povedlo na velmi solidní jedna mínus. Grafika je opravdu hezká, místy ale jsou mírné náznaky odfláknutosti (například přední textura hradby je podivuhodně roztahaná), jsou to ale skutečně jen drobnosti, které nemají na hru pražádný vliv a vzhledem k mladosti celkem nezkušeného týmu SG Software nemá cenu ani něco takového vyčítat. Užijeme si velmi kvalitní intro i outro a obzvláště závěrečná animace budí ve hráči pocit, že celou hru nehrál naprosto zbytečně, a že to mělo nějaký smysl, což se u valné většiny freewarovek říct nedá. Hudba a zvuky jsou naprosto standardní a tudíž pravděpodobně v pořádku, hlavní plus plyne z toho, že hudba není ukradnutá, ale přímo od autorů, tedy snad. Velkou nevýhodou se zdá být jistá nekompatibilita s některými grafickými kartami, takže je možné, že hra mnoha lidem nebude fungovat úplně v pořádku. Já měl naštěstí štěstí :-)

Hrady byla nadmíru očekávaná hra, a proto si taky zasloužila poněkud větší prostor v recenzi. Malinko jsem na začátku naznačil její největší slabinu, a tou je bezesporu originalita. Tedy její absence. Ano, vylepšuje stávající předchůdce, v čem to jde a v rámci freewarové scény by se i mohlo pár věcí odpustit, ale já na originalitu velmi dám a v Hradech jsem se nedočkal ničeho, co bych už neviděl někde jinde. Avšak, vzhledem k tomuto ohledu, bych pak teoreticky musel dát takřka všem novým komerčním hrám méně jak 50%, takže co řešíme? Stahujme! Zábava v podobě 12 misí se vás nemůže dočkat!

Autor: Daniel Patras

86%
62%