Hidden and Dangerous Deluxe: A ZDARMA!

31. 8. 2006 > FreeHry > Akční

Jako velitel malé jednotky výsadkářů z druhé světové války plníte úkoly v zadních liniích nepřítele. Nejedná se ale o nic lehkého. Dokážete, že máte mozek provařený hrami typu Commandos či Rainbow Six? Geniální taktická střílečka s perfektní grafikou od českých tvůrců! A zdarma!

Léta 1939 až 1945. Nejkrvavější období celé historie Země. Prvního září Německo napadá Polsko, o několik dnů později se k útoku přidává i Sovětský svaz. Třetího září vyhlašuje Německu válku Velká Británie, den na to i Francie. Jako další vyhlašují agresorovi válku Jihoafrická unie a Kanada. Poslední listopadový den zahajuje po moci toužící Sovětský svaz invazi do Finska. Pár měsíců poté – již v roce 1940 - se stává italský diktátor Mussolini spojencem Hitlera a v dubnu Hitler zároveň podniká svůj plán na dobytí Norska. Mám ještě pokračovat? Mám mluvit o zahájení německého útoku na západ Evropy? Nebo snad mám vyprávět o porušení německo-sovětské mírové dohody a následné napadení SSSR? Místo povídání by bylo lepší, kdybychom se alespoň virtuálně pokusili agresivnímu Německu trošku pocuchat vlásky. Například ve výborné české hře Hidden and Dangerous (H&D). A rovnou si řekneme, co nám velitelství nadělilo.

Na paškál dostanete skupinu čtyř výsadkářů, ale žádná Ramba á la Medal of Honor, nýbrž lidi z masa a krve. Možná jste teď trochu zmatení – čtyři vojáci? Jak se to ovládá? Abych vás vyvedl z omylu, mezi těmito čtyřmi lidmi si můžete kdykoliv uprostřed mise přepínat a jednoho z nich ovládat, a to jak z pohledu první, tak i z pohledu třetí osoby. Ale abych neodbočoval - hra je rozdělena do několika kapitol, jež čítají celkem 23 misí. Jako správný záškodník se podíváte do mnoha států Evropy, dokonce i do Československa (konkrétně do Prahy) a Jugoslávie. Před začátkem každé kapitoly si do svého týmu musíte zvolit bojovníky, kteří by se vám mohli hodit. Každý dobrovolník má své vlastní jméno, historii i schopnosti. Nemusím snad ani říkat, že se smrtí vašeho vojáka v nějaké misi zároveň končí i jeho kariéra v celé hře, což dohromady znamená, že v H&D váš tým není jen sebranka anonymních modelů pokrytých pár texturami, ale lidé, se kterými prožijete celou hru a nesmíříte se s žádnou ztrátou. Vězte, že když vaše jednotka o někoho přijde, budete ten jeden jediný save slot, který vám hra půjčí, znovu a znovu načítat tak dlouho, dokud se vám nepodaří vaše mužstvo zachránit.

Do rukou se vám dostane velký výběr spojeneckých a německých zbraní z období druhé světové války. Ovšem nenacházíte je někde pohozené po zemi, jak je tomu ve většině akčních her zvykem, ale hezky si před každou misí sami určíte, kdo bude mít jakou zbraň a vybavení, stejně jako kdo vlastně do mise půjde. Každý člen vaší jednotky má totiž rozdílné statistiky a hodí se na něco jiného, jak už jsem uvedl výše. Je hloupost dávat špionovi do ruky těžký kulomet, podobně jako by se moc nevyplatilo cpát odstřelovači do báglu výbušnou nálož. Pokud si netroufáte zkazit si misi špatným výběrem, můžete, stejně jako u výběrů svých hrdinů, vše zařizování nechat na počítači (a případně pak sami ještě poupravit) a věřte mi, že ten ví komu a proč co dát.

Po zvolení vhodného vybavení vám hra ukáže krátký briefing a pak už vás rovnou hodí do nepřátelského teritoria. A už zde nadchází část výběru stylu. Buďto hrou proběhnete jako klasickou střílečkou a své parťáky využijete jen jako palebnou podporu, nebo si vše v klidu naplánujete na mapě (viz níže), a pak už jen sledujete, jak se místo vás vrhá do akce umělá inteligence, případně vy sami pomáháte jednotce plnit vámi sestavený plán. Pokud se rozhodnete pro vámi ovládanou střílečku na způsob Call of Duty (což vzhledem k rázu většiny úkolů důrazně nedoporučuji, nicméně je to vaše volba), tak asi nejčastější povel, jenž dáte svým spolubojovníkům, bude „Následujte mě!“, což jim přikážete jednoduchým stiskem klávesy. Zde bych ale viděl jeden z mála zádrhelů – aby vás vojíni následovali, musíte jim přijít takřka až pod nos, jinak vás prostě neuslyší. Díky tomu se občas může stát, že si ani nevšimnete, že už hezkou chvíli jdete sami, zatímco zbytek týmu někde v klídku odpočívá a nabírá sil. Ruční signály se zde bohužel nekonají. Časem si sice zvyknete používat mapu (viz níže), kde se vše dá naplánovat bez hlasových povelů, ale potom tyto povely působí, že jsou ve hře tak nějak navíc.

O umělé inteligenci mohu celkově říct, že se pohybuje na vysoké úrovni a vždy dokáže něčím překvapit. I drobné kiksy, co občas předvádí, se jí dají odpustit. Zejména pokud svým kolegům nedáte jen jednoduché příkazy, ale naplánujete jim akci na speciální taktické mapě, kterou máte přístupnou po celou misi. Není to ale „mapa“ jako nějaký papírový plán. Je to interaktivní model místa akce, ležící na dřevěném stole, kde máte navíc vyznačené vaše i německé vojáky (ty nepřátelské musíte nejprve zpozorovat). Zároveň po levé straně je, na první pohled mírně nepřehledný, systém ikonek. Na druhý pohled už pochopíte, co každá ikonka dělá, a větší starosti, než ovládání mapy, vám bude dělat naplánování solidní akce. V tomto taktickém plánu můžete svému vojsku předvolit snad veškeré pokyny, které jsou možné. Od nejzákladnějšího pohybu až po střežení oblasti či střelbě na cíl (na německý cíl ;-)). Samozřejmě nechybí ani změna postoje (stoupnout, skrčit, lehnout) a další příkazy. Hráči série Rainbow Six si toto plánování ve spojení s akcí zamilují.

Nemusíte se ani bát, že by vám uprostřed mise došla munice, i nacisté si s sebou nosí svou výbavu, a není nic jednoduššího, než si po souboji hezky naplnit kapsy německým arzenálem. Avšak (zajímavé, jak každá dobrá hra mívá u každé výhodné věci alespoň jedno „avšak“ nebo „ale“) nesmíte zapomenout na fakt, že během vybírání „kapes“ jste zcela bezbranní a tudíž snadný cíl. Je lepší před doplňováním zásob zajistit oblast, i zdánlivě prázdná teritoria se totiž během pár vteřin mohou zaplnit novým přívalem nepřátel.

Také druhů misí je v H&D hodně a rozhodně se nebudete nudit. Někde dostanete za úkol jen dostat se pryč z oblasti, občas máte pro změnu zničit nějaké zařízení nebo budovu (například v jedné misi musíte vyhodit do povětří vlakové nádraží) a jindy zas osvobozujete rukojmí. A to jsem vyjmenoval jen část. Zároveň se vám skýtá i mnoho cest, jak jednotlivé úkoly vyřešit. Proplazíte se na břeh obsazený nepřáteli pod mostem nebo počkáte, až pojede vlak a poběžíte vedle něho kvůli krytí před palbou? Nebo to vyřešíte ještě jinak? Zajistíte si ochranu odstřelovačem a zkusíte most vzít ztečí? Počet možností, jak úroveň vyřešit, závisí jen a jen na vás. Mimochodem, zmínil jsem se také o možnosti ovládat motorová vozidla?

I po grafické stránce u mě H&D uspěl na jedničku. Když vezmu v potaz, že hra vyšla v polovině roku 1999, tak mi to nedá a nad technickým zpracováním musím uznale pokývat hlavou. Navíc hardwarové nároky nejsou nijak velké a H&D vám slušně poběží i na slabších sestavách.

Podobné hry nevídáme moc často a když už se nějaká vyskytne, tak většinou nemá nálepku „zadarmo“. Pokud máte dostatečně rychlý internet, tak není co řešit, H&D je zkrátka povinností pro všechny české hráče.

Autor: Filip Vondrášek

97%
95%

• Hardware: Procesor: 333 MHz
    Operační paměť: 32 MB

Kurzorovými šipkami a myší ovládáte svoji postavu a klávesami [W] a [S] měníte postoj. Střílíte levým tlačítkem myši. Mezi vojáky přepínáte klávesou [TAB] a stiskem mezerníku se otevře taktická mapa. Pohledy přepínáte klávesou [=]. Veškeré ovládání si ve hře můžete navíc přenastavit dle svého gusta.