Grepolis - druhý pohled

11. 4. 2010 > WebHry > Strategie

Kdo by neznal řecké báje? Ani v případě, že se touto oblastí moc nezabýváte vám jména jako Herkules, Zeus nebo třeba Achilles nejsou neznámá. Ale dost už řečí a pojďte se s těmito hrdiny setkat na vlastní kůži!

• Autor hry: InnoGames
  • Jazyk: Angličtina (US/UK), Němčina, Francouzština, Polština, Italština, Řečtina, Švédština, Španělština
  • Kategorie: WebHry
  • Rubrika: Strategie
  • Poslední aktualizace: 3. 3. 10
  • související informace

Když se řekne budovatelská strategie s prostředí starověkého Řecka, mně (a myslím, že nejen mně) se ihned vybaví dva roky starý Ikariam. Když si vzpomenu na ty internetové diskuze mezi příznivci Ikariamu a konkurenčního Travianu… Teď na scénu přichází nový hráč jménem Grepolis. Už podle názvu se dá poměrně snadno odvodit, že se zhostíte role starosty jednoho řeckého města. Samozřejmě, že není nic hlavnějšího, než vybudování prosperující metropole.

Na začátku už tradičně stavíte na zeleném kopečku, přičemž je třeba postavit několik základních budov. Těch v Grepolis není mnoho, protože hra se soustředí spíše na vylepšování těch stávajících, takže v tomhle ohledu budete možná zklamáni. Malou útěchou budiž to, že se vám v pozdějších stádiích otevře možnost postavit si například maják, divadlo anebo třeba lázně.

Důležitou částí strategií je jejich obchodní stránka, která však v tomto případě značně pokulhává. Kamenem úrazu je fakt, že se k obchodování dostanete až po několika dnech hraní, přesněji řečeno až do doby, než vynaleznete trh, což nějaký ten čas trvá. Když to vezmu kolem a kolem, tak Grepolis je založeno na nestálém stavění a vylepšování budov. Sem tam sice můžete na někoho poslat své vojáky na sousedící město, aby jej vydrancovali, případně svému sousedovi pomoct v boji proti jinému uzurpátorovi; pokud jste poněkud pacifičtějšího ražení, tak zase můžete obchodovat a zkoumat nové technologie (pakliže ve vašem městě stojí Akademie a Tržiště).

Minimum herních možností v kombinaci s čekáním (stavba vám zabere od několika minut až po hodiny) dává dohromady polotovar, který zaujme jen málokoho. Grepolis se dá pochválit snad jen hezké grafické zpracování, právě díky němu to zpočátku vypadá velmi lákavě, bohužel realita je však diametrálně odlišná. Raději zůstaňte u svých oblíbených a zažitých strategií, toto je totiž úplný krok vedle.

DRUHÝ POHLED:

Grepolis je novým přírůstkem do světa webových strategií, přičemž si jako své pozadí zvolil řeckou mytologii. Po registraci se přesunete na hrou zvolený ostrov, kde vám bude přiděleno město. Pro další rozvoj je třeba postavit životně důležité budovy jako je Senát (místo, odkud zadáváte příkazy na další stavby), Dřevorubec, Kamenolom a Stříbrný důl, odkud získáváte suroviny potřebné k fungování ve světě Grepolis.

Zpočátku máte přístupných jen několik základních staveb – postupem času s vylepšováním těch stávajících se vám otevřou nové. Nicméně na to, abyste si ve svém městě mohli postavit například maják, budete potřebovat spoustu času. Nejenže samotná stavba vám později zabere několik hodin, dosti limitující je i počet surovin, které vám mizí pod rukama ani nevíte jak. Samozřejmě, že na čím vyšší úrovni je váš důl, lom nebo dřevorubec, tím více jednotek dané suroviny za hodinu vyprodukují. Každopádně se ale připravte na někdy až úmorné čekání. Ještě štěstí, že po vybudování tržiště můžete žádané suroviny vyměňovat s ostatními hráči.

Co se týče ostatních budov, kromě klasické skrýše, kasáren nebo přístavů, za zmínku stojí Akademie, coby ústředí nových technologií a vymožeností. S každou úrovní Akademie získáte čtyři výzkumné body, za něž si můžete zvolit nějaké z daných vylepšení. Jedná se velmi praktické věci, kupříkladu vynález keramiky umožňující skladovat více surovin vám jistě přijde vhod. A co takhle vycvičit si koně a posléze je používat v armádě? Neztratí se ani Demokracie nebo Dobývání cizích měst.

Při volbě těchto možností však musíte přemýšlet, co se vám bude hodit nejvíce, všechny novinky totiž v jednom městě vybádat nemůžete. Právě proto v Grepolis existuje nastíněná možnost dobývat cizí města. Jednoduše vezmete vojáky, nalodíte je na loď a jde se na věc. Podobným způsobem mimochodem funguje i útok na města ostatních hráčů. V tomto případě si ale dávejte pozor, na koho útočíte, abyste se nakonec po dvouhodinovém pochodu nevraceli domů s prázdnou a vítězný obránce naopak nezaútočil na vás!

Protože se Grepolis odehrává v mytickém světě starověkého Řecka, nesmí zde chybět známí bohové. Jakmile dospějete do fáze, kdy se vám ve městě bude tyčit chrám, můžete si zvolit, koho ze čtyř mocných bohů chcete uctívat. Bude to mocný Zeus, moudrá Athéna, Poseidón nebo familiérně založená Héra? Každý z této čtyřky disponujete jinými bonusy – Božskými silami -, takže zatímco v případě Athény si lze vyžádat vojenskou podporu, Héra zase dokáže zařídit svatby mezi obyvateli města a Zeus umí útočit blesky. Kromě toho se dočkáte i speciálních mytických jednotek, jež vám pomohou v bitvách.

Grepolis je v jádru dobrou hrou, ovšem musíte se k tomu jádru postupně prokousat, což vám zabere spoustu času. Nevzdávejte se proto hned na začátku a vytrvejte. Určitě nebudete litovat, hra si vás k sobě připoutá jako magnet.

Klady

+ Zpracování

+ Sympatické prostředí