FreeOrion - Vládce galaxie

4. 2. 2010 > FreeHry > Strategie

Již od počátků věků snili lidé o hvězdách. Nyní nastává den, kdy se k nim za pomocí hvězdných korábů mohou přiblížit a spatřit jejich krásu na vlastní oči. Brzy však i ten nejmírumilovnější národ zjistí, že galaxie není zrovna nejbezpečnější místo a přežít může jen nejsilnější.

Master of Orion by se dal považovat za jediného, skutečného konkurenta legendární civilizace. Nyní přichází hra, jež se snaží oprášit upadající slávu i lesk legendární série ve freeware předělávce jménem FreeOrion. Pokouší se navázat na úžasný herní systém Master of Orionu a začlenit do hry své vlastní prvky.

Při výběru nové hry se vám zobrazí detailní nastavení galaxie. Můžete tedy před začátkem vaší expanze ovlivnit téměř vše, od počtu hvězd až po četnost kolonizovatelných planet. Jedna hra vám zabere opravdu úctyhodné množství času, neboť je běžné, že se v jedné galaxii vyskytuje i více než sto hvězdných systémů. První minuty v černém nekonečnu se pak linou v duchu kolonizování nejbližších planet a stabilizace ekonomiky vašeho impéria. Velkou roli ve vaší expanzi pak hraje výzkum a průzkum nových světů. Po nějakém čase se vám tak začne galaxie odhalovat v celé své kráse a vy jste čím dál častěji vrháni do střetů, proti nepřátelským rasám.

Boje jsou řešeny velmi jednoduše a jediným dobrým argumentem proti velkému laseru je ještě větší laser a silnější trup. Lodě si můžete upravovat a tak vytvořit křižník, jenž je hoden vašeho mocného impéria. Technologický strom je opravdu monstrózní a velmi chytře namíchaný. Nikdy nebudete moc stavět velké lodě bez výzkumu stabilnější ekonomiky či obrovských doků.

Grafická stránka FreeOrionu dech rozhodně nevyrazí a ani se o to nesnaží. Vše spíš působí jako chladný počítačový systém, kde vůdce impéria denně rozhoduje o tisícovkách úkonů. V ruku v ruce s grafikou se nese i nepříliš výrazné ozvučení, jež se stylizuje na pouhé pípání a soundtrack umocňující atmosféru velikost vesmírného prostoru (zní spíše jako vesmírný šum).

Do FreeOrionu je bohužel těžké proniknout. Začátečník se bude cítit jemně dezorientovaný a ten, kdo dosud nemá s podobným typem her zkušenosti přímo ztracen. Naštěstí je na oficiální stránce hry velmi kvalitní herní průvodce. Bohužel čtení velkého množství textů, spíše mnoho lidí odradí, než motivuje. Další výtku musím směřovat na umělou neinteligenci, která opravdu není soupeřem ani pro nepříliš talentovaného hráče. Nebýt multiplayeru, tak by se hra dala pojmout jako samostatné bloudění v temném prostoru.

FreeOrion má před sebou ještě dlouhou cestu, ale také velmi slibnou budoucnost. Každou chvíli vychází nová verze, která rozvíjí herní systém a činí tak titul mnohem komplexnější a zábavnější. Veteráni odkojení původním Master of Orionem budou určitě skákat radostí. Snad bude hra časem hratelná i pro ostatní hráče.

• + Zpracování hry
  • + Rozsah a možnosti hry
  • + Slibná budoucnost