FreeDoko: ZVLÁŠTNÍ KARTY

11. 1. 2007 > FreeHry > Karetní

Občas se člověk diví, čím vším se mohou lidé na zemi bavit. Představujeme vám karetní hru od našich sousedů z Německa, jmenuje se Doppelkopf, ale kamarádi ji říkají domácky Doko. Prý připomíná populárnější staroněmecký Skat. Zpočátku se sice tváří jako velká neznámá, ale postupně jí přijdete na kloub a snad i na chuť.

V severoněmeckých hospůdkách bývá zvykem sesednout se v hostinci ke stolům po čtyřech, vytáhnout dva balíčky karet (žolíkových bez dvojek, trojek… až osmiček), rozmíchat, rozdat a hrát DokoDokonce večera. Jedná se o karty vcelku složité, hra má spoustu variant a tak mnohdy vzniknou v putyce plodné debaty – ty ovšem často přerostou v nepříliš plodné hádky. Nakonec se sem tam ze hry strategické stane hra akční, při které místo karet používáte židle a stoly. Ale konec exkurze, pokud se podobným půtkách chcete jistojistě vyhnout, nezbude vám, než mastit Doko na počítači. Máte jedinečnou možnost.

Dvojbalíček se virtuálně promíchá a každému hráči se rozdá 12 karet. Jako první na řadě volíte typ hry. Pokud se cítíte jistí v kramflecích, tak si můžete zariskovat „solo“, kdy sám vybíráte, které z listů se stanou žolíky – bohužel pak hrajete sám proti třem. Jindy se vytvoří dva týmy podle toho, kdo má a kdo nemá křížovou královnu (říká se jim Re a Kontra). Doko je založené na přebíjení a na počítání hodnoty karet ze „štychů“. Nejvíc bodů dostanete za esa a desítky (11,10); J, Q, K vám přinese od 2-4 bodíků; za devítku si nepřipíšete ani jeden zářez. V normální hře je stejně tolik trumfů jako běžných karet, síla listu je dána v přesném pořadí, které má vyšinutou logickou posloupnost – chcete-li zjistit víc, hledejte na wikipedia.org heslo „doppelkopf. Já sám jsem byl z této karetní hříčky dost zmaten, naštěstí máte k dispozici nápovědu na vhodnou kartu, ovšem při jejím využívání se přiblíží stín nesmyslnosti a nudy.

Vzhledem k tomu, že se zatím nejedná o konečnou verzi projektu, tak můžeme být trochu shovívaví k některým přetrvávajícím chybám. Žádná z nich ale nenarušuje herní mechanismy. Vizuálně FreeDoko působí lépe než mnohé jiné karty, asi protože obrázky na listech jsou mnohem lépe vykreslené a pozadí vyzařuje klid. Hudba chybí, což v podobných hrách není zlé. Zvuky neruší soustředění, a to je fajn.

Pokud máte rádi složité karetní hry nebo se snad vyžíváte v německé kultuře, pak neváhejte a stahujte. Akčňáři, ruce pryč. Logici možná ocení komplikovanost.

Autor: Martin Pírko

70%