Dofus: 2D BOMBA

9. 5. 2008 > FreeHry > Onlinové/MMO

Už vás unavují všechny ty přeplácané onlinovky? Pokud zastáváte názor, že v jednoduchosti je síla, Dofus je tu právě pro vás. Pohodlně se usaďte, neboť jakmile zapnete tuhle hru, rozlučte se na delší čas s vnějším světem.

Dofus z francouzské dílny Ankama Studio má za sebou bohatou historii, jehož vývoj předcházel mnoha událostem. Ankama je dnes na vrcholu svých tvůrčích schopností a po více než šesti letech vývoje před námi stojí velmi kvalitní kousek.

Už když jsem spatřil první obrázky ze hry, zachvátila mě vlna nedočkavosti. Dofus je už na pohled notně originální. S napětím jsem čekal, co všechno hra přinese, a nutno dodat, že je toho dost. Při volbě serveru doporučuji nechat si automaticky zvolit ten nejvhodnější. Je to snadné, rychlé a zároveň máte jistotu, že se nepřipojíte do přeplněného serveru. Občas si také vysedíte pěkně dlouhou frontu, než vás hra připojí, avšak vzhledem k faktu, že je hra zcela zdarma, je taková chvilka čekání zanedbatelná.

Tvorba postavy je vcelku jednoduchá. Na výběr máte z poměrně rozmanitého množství povolání a každý si zde přijde na své. Co se však týká vzhledu, zde už možnosti tak závratné nejsou. K dispozici máte jen barevnou paletu, s níž můžete upravit tři základní barvy vaší postavičky. Zbývá už jen zvolit jméno a hurá do hry.

Originalita především
Víte že...
Ankama Studio vzniklo na přelomu května roku 2001, kdy otevřeně vyhlásili svůj zájem na utváření videoher. O rok později v jejich dílně vznikla hra s názvem Duel, která se po pár letech dočkala onlinové formy dnes již známé jako Dofus. Svými kvalitami překračoval všechny meze a vysloužil si hned několik ocenění. Na festivalu flashových her ve Francii získal roku 2004 cenu publika a ocenění za nejlepší hru. O dva roky později exceloval na Flash forward v Seattlu, kde si opět vysloužil obě tyto ceny.

Tímhle heslem se vývojáří zřejmě řídili nejvíc a je to znát. Samotný příběh je poutavý a originalita mu rozhodně nechybí. A o co vlastně šlo? Kdysi dávno mocný drak Bolgrot přiletěl do země Ankama, aby budil strach a hrůzu. Jediný z rytířů, kdo se mu postavil, byl udatný Rykke Errel. Namísto toho, aby jej však zabil, zkroušený drak mu pod hrozbou smrti přísahal věrnost. Když ho však seznámil se svou láskou Helsephinou, Bolgrot ji bez váhání zabil. Pomsta na sebe nenechala dlouho čekat, avšak Rykke v bitvě padl také. Čarodějové našli ve vnitřnostech draka šest mocných vejcí zvaných Dofus. Pro jejich neskutečnou moc je pečlivě ukryli. Jednoho dne však zmizely a do země začali přicházet dobrodruzi z celého světa s přáním slávy a bohatství.

Vaše cesty, stejně jako všem ostatním, začínají v Incarnamu, neutrálním území, kde se naučíte vše potřebné. Krátký tutoriál formou tipů a úkolů vám nezabere příliš mnoho času a naopak vám velmi rychle pomůže pochopit celou hru. Co rozhodně potěší, jsou pestré dialogy veškerých NPC, které ve hře můžete potkat. Občas si tak musíte dávat pozor na to, co říkáte. Pokud se totiž zachováte nevhodně a někoho urazíte, k zadání questu ani nemusí dojít. Většinou však postačí začít rozhovor znovu. Rozhodně to však zpestří hru a čím déle hrajete, tím více je vám odhaleno nejen ze samotného příběhu.

Obchod, obchod, všude samý obchod

Ve hře má své zastoupení i ekonomika. Kromě klasických obchodních NPC a výměny mezi hráči máte možnost založit si vlastní obchod. Sestavíte sortiment zboží, určíte ceny a jakmile se odpojíte, na místě kde jste stály zůstane až do doby vaší nepřítomnosti obchodník, který bude prodávat vaše zboží.

Zajímavým a originálním způsobem je řešeno PvP. Samo o sobě jen reprezentuje boj dobra proti zlu v zastoupení dvou měst. Své postavení si tedy nevolíte na začátku hry, ale postupem hraní. Stačí jen plnit úkoly v daném městě a jedné osudné chvíle se vám na zádech objeví křídla. Bílá křídla znázorňují dobro a loajalitu městu Bonta, zatímco červená křídla značí pravý opak, tedy město Brakmar. Mnozí jistě ocení také možnost bojovat za svou stranu o různá teritoria. Souboje samotné probíhají na tahy, což hru vcelku zpomalí, ale zároveň umožní do hry zakomponovat notnou dávku taktizování při používání svých schopností.

V jednoduchosti je síla

Hra je naprogramována na platformě flash, což sice zaručuje vcelku malé hardwarové nároky, ovšem veškerá nastavení omezuje jen na kvalitu zobrazení, přičemž pokud máte malé rozlišení, s nejnižší kvalitou jsou texty jen s těží čitelné.

Kreslená 2D grafika je precizně provedená a jedním slovem kouzelná. Společně s výtečnou hudbou a skvělými efekty činí herní prostředí pestrým a zajímavým. Po světě se pohybujete po obrazovkách a to vždy jen na vyhrazených místech. Často se vám stane, že vám budou v cestě stát jiní hráči, kteří vám vcelku znepříjemní cestu. Občas se také pěkně nahledáte, než daný bod vůbec najdete.

Dofus je originální a zajímavá hra, která až překvapuje svou jednoduchostí. Jen málo věcí by se téhle hře dalo vytknout a s přihlédnutím k faktu, že hra je zcela zdarma, vývojáři za oněch šest let vývoje hru dovedli téměř do dokonalosti. Je zkrátka hrou, která zaujme a jen tak nepustí. Tak tedy s chutí do hraní.

• + jednoduchost
  • + precizní grafika
  • + PvP