Cubesis – hněv bohů

14. 6. 2008 > FreeHry > Strategie

Máte rádi všechno jednoduché? Pak vás Cubesis jistě potěší. Nadějný soutěžní projekt se dočkal v letní soutěži Velkého Chytráka devátého místa. Pojďte tedy s námi okusit, jaké to je obývat zeměkostku.

Obýváte malou planetku rozdělenou čtverci na různá políčka. Vaším cílem je získat pět pokladů, rozmístěných různě po planetě, přičemž vaše konání vám znepříjemňují jak Bůh, tak sama příroda. Je to vcelku jednoduché. Důležitým ukazatelem hry je graf vpravo dole. Svislý směr klesá a stoupá podle poměru kostelů a počtu obyvatel. Dosáhne-li maxima, je potopa a voda začne stoupat. Je-li tomu naopak, začne naopak vysychat. Vodorovný směr pak ukazuje globální oteplení a dá se stabilizovat postavením sfingy za sto obilí. Jelikož tento graf stoupá permanentně od začátku hry, stane se vybudování sfingy vaším hlavním cílem, aby jste se vyhnuli nepříjemnému suchu a malé úrodě obilí.

Jakmile se trochu stabilizujete a produkce vašeho obilí začne nabírat na obrátkách, můžete se vydat pro ostatní poklady. Cesta k nim však není až tak jednoduchá, jak by se zdálo. Políčka mají svou výšku a vy můžete vystoupat maximálně o jednu příčku víc. Nezbývá vám, než si najít cestu, nebo políčka překopávat. Někdy vám navíc bude stát v cestě samo moře a vy budete muset zajistit „dobu ledovou“, aby zamrzlo a vy jste mohli přejít. Připravte si však velké zásoby obilí, jinak nepřežijete. Krom toho si také budete muset hlídat stav vaší populace, přízeň bohů a dostatek obilí ve skladě. Každý unáhlený krok tak může být i vaším posledním.

K dispozici jsou tři různé obtížnosti. Při lehké obtížnosti je celý svět tvořen jedním ostrovem a poklady sesbíráte aniž byste museli cokoliv stavět. Můžete si na ní však hru lehce osvojit a přejít tak na těžší. Zde už budou poklady i na různých ostrovech a podmínky budou podstatně těžší. Ve hře mi však zoufale chybí jakýkoli názorný tutoriál. Ačkoli přiložený help je stručný, chvíli vám potrvá, než do ní naplno proniknete.

Třešničkou na dortu je opravdu velký vyváženost. Hra je vytvořena v programu Gamemaker a skutečně v ní nenajdete jakýkoli bug. Veškeré faktory hry působí realisticky a každý váš krok se odrazí v klimatických podmínkách. Účinnost již zmiňovaného grafu je tak víc než udivující.

Cubesis je velice kvalitním kouskem, který rozhodně stojí za to si zahrát. Nečekejte napínavý příběh, ani nějaký světoborný princip. Dokáže však zaujmout svou až neuvěřitelně skvělou hratelností, která vás jen tak nepustí. Na první pohled je však celkem složitá a nějaký tutoriál mi tu skutečně ze začátku dost chyběl. Ve velké letní soutěži Velkého chytráka si získal úctyhodné deváté místo. Neváhejte a získá si i vás.
  • + Vyváženost
  • + Změny klimatu
  • + Vysoká hratelnost