Crayon Physics Deluxe - (de)luxusní kreslení

11. 11. 2009 > Indie Hry > Logické

Vem si žlutou tužku, namaluj mi hrušku, a pod hrušku talíř, sláva, už jsi malíř! A ti nejlepší z vás si mohou troufnout kreslit v Crayon Physics Deluxe.

Experimental Gameplay. Právě tento ojedinělý projekt stojí u zrození dnes recenzované hry. Možná si ještě někteří z vás vzpomenou na rok 2007, kdy vyšla logická hříčka Crayon Physics, která hned po svém uvedení vyvolala nebývalý ohlas, ať už v řadách hráčů, tak i u samotných herních kritiků (tady na FreeHrách si vysloužila rovných 90 %). Nyní po dvou letech přichází její autor Petri Purho (také jej můžete znát pod nickem gummikana, jehož používá v rámci EGP) s vylepšenou verzí s přídomkem Deluxe a štítkem indie.

Pakliže jste hráli původní freewarovou verzi, budete se zde už při prvním spuštění cítit jako doma. Ale ani vy, kdo jste s Crayonem ještě neměli tu čest, se tady neztratíte. Celkem je pro vás přichystáno několik desítek levelů, které jsou rozděleny na pětici ostrovů, mezi nimiž proplouváte na své loďce. Cílem každého levelu je sebrat zlatou hvězdičku, jež se obvykle nachází na druhé straně obrazovky, než jste vy a vaše červená kulička. Samozřejmě, že cesta k ní se neobejde bez překážek. Ty tentokrát nebudete přeskakovat, likvidovat, ba dokonce ani nijak jinak obcházet. Jednoduše si vezmete pastelku a nakreslíte si různé objekty a tvary tak, abyste se pohodlně dostali ke kýžené hvězdičce.

Inu, vezmete pastelku a nakreslíte si kladivo, které vás odpálí!

Situaci vám bude znepříjemňovat jev zvaný gravitace – Crayon Physics Deluxe se může pyšnit skvělým fyzikálním enginem, jež by mu mohla závidět i leckterá komerční hra. Pokud si tedy nakreslíte dejme tomu obdélník, abyste jím zakryli propast oddělující vás od hvězdy, počítejte s tím, že předmět hned po nakreslení spadne a už s ním nelze dále hýbat. Jiní situace však nastává, když máte své alter ego alias kolečko dostat z jedné malé plošinky na druhou – na nějaký most není nikde místo. Co uděláte? Inu, vezmete pastelku a nakreslíte si kladivo, které vás odpálí! V tomto případě ale dejte pozor, aby se kladivo nepřevážilo na opačnou stranu.

Úrovní je ve hře dostatek a nedá se říct, že byste se u některé z nich nudili. Logické hádanky jak překonat tu či tu překážku jsou v drtivé většině originální. Na druhou stranu vám však občas bude trvat, než přijdete na jejich řešení, o to větší radost ale z jejich pokoření budete mít. A co teprve, když se se svými úspěchy pochlubíte ostatním hráčům přes online žebříček těch nejlepších!

Vizuální zpracování titulu se dá shrnout jedním slovem – originální. Pozadí tvoří starý zmačkaný papír, na nějž si kreslíte pestrobarevnými voskovkami. Do toho hraje skvělý hudební doprovod s uklidňujícími skladbami. Ano, vypadá to dětsky a leckterého pozorovatele by mohlo napadnout, že tohle je nějaká nová virtuální simulace omalovánek, ale v tom případě dotyčného zarazte a vysvětlete mu, o co jde. Vsaďte se, že si to bude chtít vyzkoušet také.

Crayon Physic Deluxe by mohl být senzační hrou, co na nezávislé scéně způsobí učiněný poprask. Slovní spojení by „mohl být“ je na místě, protože tomu tak bohužel není. Všechno, na co narazíte už je totiž k vidění ve starším bratříčkovi, který je navíc zcela zdarma. Crayon Physic Deluxe sice není propadák, ovšem nenabízí nic nového a jen kopíruje (vykrádá?) svého předchůdce. Cena pohybující se u osmnácti euro (zhruba 450,- Kč) na radosti nepřidá. Nicméně jste ochotni si připlatit, tak proč ne. Přeci jen je Crayon Physic Deluxe ještě stále nadprůměrnou hrou s originálním námětem, netradičním zpracováním a zajímavou hratelností.

P.S.: Na našem serveru je k dispozici demoverze, pakliže si chete koupit celou hru, navštivte homepage autora.

• + Stylové zpracování
  • + "Originální námět"