Command & Conquer: Tiberian Sun GOLD - legendární RTS

14. 2. 2010 > FreeHry > Strategie

Není tomu úplně tak dávno, kdy se kolos jménem EA rozhodl potěšit hráče uvolněním prvních dvou dílů Command and Conquer volně ke stažení. Pánové ze zámoří se rozhodli pokračovat v uvolňování dalších dílů, a tak jsme se nyní díky chystanému C&C4 dočkali dle názorů mnohých nejlepšího dílu celé série – titulu Tiberian Sun včetně oficiálního datadisku Firestorm.

Příběh začíná zhruba třicet let po skončení prvního Command & Conquer, v němž GDI (jakési dnešní NATO) v první tibériové válce porazilo teroristickou organizaci Bratrstvo NODu. Bohužel kvůli masivnímu rozšíření tiberia po celé zeměkouli se tato postupně stává neobyvatelnou, což explicitně vedlo k zániku veškerých států a vzniku určité konglomerace pod dohledem GDI. Nespokojenost obyvatel nicméně pochopitelně stoupá a Bratrstvo, které není zcela položené na lopatky, začalo zase vystrkovat růžky z podzemních krytů. A to dosti nevybíravým způsobem. Vážení, začíná druhá tiberiová válka.

Hra je rozdělená na dvě rozsáhlé kampaně – za GDI a za NOD – které jsou v žánru RTS pojaty poměrně netradičně. Jen okrajově zmíním perfektní hraná videa před každou misí (čímž nemyslím nudné briefingy, ale skutečně jakýsi film) a vrhnu se rovnou k tomu, co mi učarovalo už před takřka deseti lety, kdy jsem Tiberian Sun poprvé hrál – přítomnost vedlejších misí. To se sice nezdá býti ničím úchvatným, každá hra má sekundární mise, ne však RTS, dámy a pánové. Chcete-li se dostat rychle ke konci, můžete vedlejší mise bez výčitek vynechávat a jet dál. Pakliže se však rozhodnete se jich účastnit, dostane se vám později různých bonusů. Jeden příklad za všechny – poslední mise za NOD je dosti těžká, GDI má perfektní techniku a navíc jim pomáhá smrtící iontové dělo. Pokud jste ale hráli předchozí vedlejší misi, v níž bylo vaším cílem dostat špiona do komunikačního střediska ovládajícího právě iontové dělo, jste to pak vy, kteří mají možnost tuto zbraň používat.

Vrátím se ještě k příběhu a rovnou popíši, jak se projevuje na hratelnosti samotné. Při hraní za GDI se postupem času dáte do spolupráce s mutanty (čiliže osobami, které tiberium nezabilo, ale poskytlo jim různé vychytávky), v kampani za NOD zas prvních pár misí budete bojovat proti vlastním vojskům. Cožeto? Čtete správně, zatímco GDI už od prvních misí má jediný cíl, a to vyhladit veškeré známky přítomnosti Bratrstva, v počátečních úrovních Bratrstva se o GDI nebudete vůbec starat, hlavním cílem totiž bude NOD teprve sjednotit. Kane podle všeho zemřel (pssst), Bratrstvo se začalo rozpadat a přechodný velitel, Hassan, tajně spolupracuje s velitelem GDI. Nutno říci, že právě NODská kampaň má tu opravdovou šťávu, masivní příběhové zvraty, špionáže, unášení klíčových osob GDI, infiltrace nepřátelských výzkumů a tak podobně budou vaším denním chlebem.

Jakmile se po ne zrovna krátké době dostanete na konec, můžete se rovnou vrhnout na přídavek s názvem Firestorm, který přímo navazuje na Tiberian Sun. Bratrstvo NODu se po fiasku rozpadlo na mnoho menších frakcí a dříve věrná umělá inteligence CABAL zradila a začíná budovat vlastní armádu. Mezitím se GDI snaží zastavit další šíření tiberia a eventuelně se dostane ke spolupráci s CABALem. Po chvilce ale zjistí, že CABAL není zrovna osobností, kterou by si člověk pozval na narozeninovou párty, slovo dá slovo a jednotky GDI a NODu začínají spolupracovat. Mimochodem, konec Firestormu je v sérii unikátní v tom, že autoři tentokrát nevybrali jen jeden z nich (jako v případě Tiberian Dawnu a Tiberian Sunu), ale v pokračování (C&C: Tiberium Wars) použili oba.

Je pochopitelné, že grafické zpracování již v dnešní době není špičkové, i přesto ale stále působí skvělým dojmem, částečná deformace terénu je i dnes poměrně nadčasovou myšlenkou. Nikdy však nezestárne soundtrack od hudebního poloboha Franka Klepackiho, jehož herní hudba se prodává i na CD. Suma sumárum mě nenapadá snad nic, kvůli čemu bych musel Tiberian Sunu strhat procenta. Stále se jedná o perfektní kousek, který nesmí chybět v kolekci žádného hráče. K tomu navíc připočítejte přítomnost datadisku a nezbývá, než udělit úžasných 97 procent.

Poznámka: Instrukce ke zprovoznění multiplayeru naleznete na oficiálních stránkách v angličtině.
  • + Hraná videa
  • + Příběh