Braid - malá velká hra

24. 3. 2010 > Indie Hry > Logické

Existují hry, které vám budou rotovat v hlavě i několik týdnů po dohrání. Hry, kterých se nebudete moci zbavit. Hry jako Braid.

O logické arkádě Braid se toho už napsalo dost a dost a je velmi pravděpodobné, že už jste o ní někdy slyšeli, ne-li se s ní rovnou setkali. V různých mezinárodních médiích zabývajících se hrami si tento titul vysloužil velmi vysoká hodnocení, mnohdy začínající číslem 9. Spolu s těmito chvalozpěvy jsou však k nalezení stovky názorů, že to hodnocení je mírně řečeno nadnesené a Braid si ho nezaslouží. Kde je pravda?

Příběh hry vypráví o sympatickém mladíku jménem Timy.  Na první pohled byste řekli, že je to hodný kluk, jehož největším prohřeškem je nedodělaný domácí úkol z páté třídy, ovšem pravda je o kousek jinde a dost možná, že po závěrečných titulcích budete ještě hezkou chvíli sedět a nevěřícně zírat na monitor. Tuhle záležitost zkrátka musíte dohrát, jinak přijdete o polovinu zážitku!

V roli Timyho projdete pět herních světů – k postupu do dalšího levelu vám stačí získat klíč, ovšem není to jediná věc, kterou musíte ukořistit. Každá úroveň skrývá jeden nebo více dílků puzzle, z nichž potom vzejde nějaký obrázek. Nicméně nalezením dílků to nekončí, vy je budete muset osobně poskládat a nutno dodat, že v některých případech je to obzvláště těžké. A lehké ostatně nebude ani vaše putování z globálního pohledu.

Braid totiž není jen tak ledasjaká skákačka. Ano, samozřejmě, že narazíte na spoustu plošinek a umění včas se odrazit bude hrát svou roli a zapomenout nesmím ani na nepřátele v podobě chodících minišišek a růžových králíčků, avšak Braid přináší novinku v podobě posunování času. Zabil vás nepřítel? Nevadí, posuňte se v čase třeba až na začátek levelu. Spadli jste z plošinky? Žádný problém, stačí se posunout o pár vteřinek pozadu. Nutno dodat, že ve většině případů nebude používání posunu času tak triviální, ale na to si už musíte přijít sami.

Tento titul je co do obtížnosti chvílemi opravdu těžký a troufám si tvrdit, že někteří hráči by jej mohli po krátké chvíli odsoudit. Pokud ale vytrváte, čeká vás odměna v podobě jedinečného zážitku, jemuž se nemůže rovnat jen tak něco. Každý z herních světů navíc nabízí nějakou novinku, jednou je to prsten s vlastností zpomalit vše ve svém okolí a jindy se zase budete po levelech pohybovat jako by pozpátku.

Původní grafické zpracování hry by vás nejspíš nenadchlo, ba právě naopak. Jak se můžete přesvědčit z nějakých starších screenů, vizuálně na tom Braid ještě před dvěma lety moc dobře nebyl. To se ale naštěstí změnilo, a tak je zpracování jednou z největších zbraní tohoto titulu. Ať už se podíváte na kouzelnou grafiku anebo si poslechnete úžasně melodickou hudbu.

Braid je ve své podstatě geniální hra. Staví na neotřelých základech hrátek s časem, přináší skvělý příběh a výtečné audiovizuální zpracování. Tak kde je háček? Obtížnost hry nasazena až příliš vysoko, i kovaným hráčům proto doporučuji mít po ruce návod. A nenechte se odradit při prvním nezmaru, Braid potřebuje čas. Jakmile do něj proniknete, už nebude cesty zpět.

• + Příběh
  • + Pohádková grafika
  • + Okouzlující hudba