ADOM

29. 8. 2002 > FreeHry > RPG

Hra, kterou vám dnes přinášíme, možná způsobí na vaší tváři milosrdný úsměv. Zbláznili jsme se, když vám přinášíme tento stařičký textový dungeon? Myslíme si snad, že hra, jejíž grafika jsou jen znaky ASCII tabulky, může ještě dnes někoho zaujmout? Ano - přesně to si myslíme, a ADOM vám to určitě dokáže.

Začneme zeširoka, tedy příběhem. Po celých šest tisíc let byl svět Ancardie nedotknut silami Chaosu. Ale ani tento mladý a kvetoucí svět nezůstal ušetřen jejich strašlivého nájezdu. Kdesi v divokých horách se nachází dimenzionální brána, která dovoluje silám temna, aby zaplavovaly Ancardii a čím dál tím více ohrožovaly pokojné životy jejích obyvatel. Po celá léta nikdo neznal důvod, proč najednou dochází k lesním přepadením a vypalování vesnic neznámými monstry. Až Khelevaster, velký hrdina, objevil starobylé proroctví, které o příchodu Chaosu hovořilo - o temné a bolestné době, kdy síla a odvaha může určit budoucnost celého světa. Mluvilo se v něm též o tajemném místě Drakalor Chain, které se mělo stát bitevním polem finálního souboje mezi Řádem a Chaosem. Khelevastar to dal magicky vědět celému světu a jako první spolu s mnoha přáteli se vydal ho hledat. On ani nikdo jiný se ale nevrátil... Vy se stáváte jedním z mladých hrdinů, kteří riskují své životy, aby zničili síly Chaosu jednou provždy. Vaším úkolem je objevit Drakalor Chain a zničit zlo, které se v něm skrývá. Než k tomu ale dojde, procestujete mnoho mil a mnohokrát budete čelit smrti tváří v tvář, abyste se stali dostatečně silným a dokázali naplnit proroctví.

Základem hraní ADOMa je vygenerování postavy. Vybrat si můžete rasu, povolání, pohlaví či jméno, vaše další vlastnosti se určí buď náhodně, nebo podle vašich odpovědí na několik otázek. Vaše postava může patřit mezi jednu z více než deseti ras a dvaceti povolání. Každá postava má podle svého zaměření velký počet nejrůznějších dovedností, které je možné na různých místech používat - stopování, plavání, horolezectví, detekce magie a velká, přímo obrovská řada dalších.

Samotná hra probíhá na hlavní mapě, kde procházíte po jednotlivých čtverečcích. Podle toho, jaký znak jaké barvy se na nich nachází, určíte povrch - les, hory, pláně nebo bažiny. Čas od času vás přepadnou nepřátelé a dojde k boji. Ten se odehrává na samostatné obrazovce klasicky na tahy - jednou vy, jednou nepřítel. Pokud se vám podaří zvítězit, získáte určitý peněžní obnost, určitý počet bodů zkušenosti a třeba i nějaké to jídlo, výbavu, zbraně nebo speciální předměty jako klíče nebo svitky s kouzly. Ovšem nemyslete si, že budete chodit po divočině ověšeni jako vánoční stromeček - váš hrdina má dle svého povolání a atributů omezenou nosnost, která determinuje, kolik si můžete dovolit naložit mu na záda.

Rozvoj postavy je klasický úrovňový - čas od času překročíte hranici zkušenosti a zlepší se vám atributy, počet životů a magické energie a celkově budete silnější a nebezpečnější. Stranou pak ještě stojí dovednosti, které se zlepšují jen častým používáním.

ADOM je hrou obtížnou na pochopení a neméně složitou na hraní, jakmile do něj ale proniknete (určitě vám v tom pomůže přiložený obsáhlý manuál a FAQ), bude vás bavit jako žádná jiná. Ať žijí Ancient Domains of Mystery!

Autor: Speciál

80%
89%