4Story - procházka po Iberianu

28. 1. 2010 > FreeHry > Onlinové/MMO

Pokud jste si někdy brousili zuby na nějaké komerční MMO, zde se naskýtá vcelku kvalitní alternativa. Náplň je denní rutina - spása světa před zkázou, vybití stovek nepřátel, a tak podobně. Takže vypnout mozek, spustit hru, a užívat si hraní.

Začínáte ve smyšleném svět Iberian, coby nespokojený občan, který se chce přidat k Bílé jednotce a vrátit válkou rozervané zemi mír. Po několika dialozích, kde se dozvídáte, jak se hra vlastně ovládá, a za jakým účelem můžete jít k obchodníkovi, mystikovi, kováři adalším důležitým osobám, se začíná hrát.

Náplní 4 Story je plnění úkolů, jež vám zadávají postavy ve hře ("NPC"). Jedná se o rutinu "zabij osm strážných a sedm útočníků", občas okořeněnou úkolem typu "vezmi osm goblinských obušků".  Jednoduše klikáte, a čekáte, jestli dřív umře váš protivník nebo vy. Zajímavější questy spočívají ve shánění pečetí od různých lidí, kteří je vydají za jejich splněné úkoly.

Když se stane, že občas umřete, žádné velké ceremonie nečekejte. Pověření lidé vyvolají vaši duši co nejblíže vaší mrtvole, pak stačí jen dojít, a oživit se. Když hrajete v podobě duše, vše okolo je šedivé, nemůžete plnit úkoly ani vidět ostatní hráče. Trochu toto cestování navíc vadí, zvlášť když bojujete proti silnějšímu zvířeti.

Za splněný quest dostáváte zkušeností body, tak zvané expy, peníze, příležitostně nějaký předmět (item). Čím více expů, tím vyšší level. Čím vyšší level, tím lepší zbraně, více schopností, větší zdraví. Za opravdu nedořešené považuji nedostatek questů v rozmezí levelu 8-12. Obsahuje totiž tři hlavní, a několik vedlejších. Hlavní se skládá z toho, že k někomu půjdete, splníte určitý počet jeho úkolů, on vám za to dá své pečetě, a pelášíte zpátky do tréninkového tábora. Výhodou takového questu je více expů, ale na 4 úrovně to opravdu nestačí. Výsledek je takový, že si to prostě zopakujete, což dokáže popudit.

Velkou část hry tvoří samotní hráči, s nimiž můžete obchodovat, bojovat, chodit ve skupinách, povídat si, a tak dále. To je velká výhoda - můžete se domluvit na vzájemné výpomoci, nebo pomoci za určitý peněžní obnos. Ničím výjimečným nejsou ani aukce zvlášť lukrativních předmětů v chatu.

Peníze lze získat od postav ve hře, lepší způsob však je obírání mrtvých o věci a peníze, které měli u sebe. Věřili byste, že vosa má u sebe kulatý štít? Nelogičnost musí stranou, hlavní je výdělek. Získané itemy můžete prodat nějakému hráči, nebo obchodníkovi, kteří se zdržují ve městech, vesnicích a podobně. Na výběr máte ze tří ras - klasický člověk, Feline a víla. Feline je o něco větší než člověk, samozřejmě o hodně mohutnější. Víla není štíhlá a sličná s velkým výstřihem a krátkou sukní, jak byste si jí možná představovali. Jedná se o malé stvoření, jež hodně klame tělem, zvlášť pokud bojuje na dálku.

Hned po výběru rasy přijde volba povolání. Celkem jich je šest - Bojovník, Stínový běžec, Lukostřelec, Mág, Kněz a Zaříkávač. Pro tato povolání jsou určené i itemy, pokud tedy získáte brnění pro lukostřelce a budete kněz, můžete ho hned prodat. Já osobně jsem zvolil bojovníka, jenž většinou bojuje z blízka, má ovšem i luk. S ostatními povoláními tedy mám zkušenost pouze z několika mála soubojů, výrazně nedoporučuji v roli bojovníka, bojovat s kýmkoliv jiným, než s příslušníkem stejného povolání.

Důležitý je také "skokan". Funguje jako teleport, který vás za určitý poplatek přenese do  oblastí, kde se také nachází. Samozřejmě z jednoho nemůžete do všech koutů světa, přemisťujete se jen do těch poblíž, nebo do tréninkového tábora odkudkoliv. Zde se projevuje zlo, jež se naskýtá v necelých názvech místa. Znamená to, že se teleportujete někam, kam jste nechtěli, a nemáte na cestu zpět. V lepším prodáte vše, co máte, a dostanete se domů.

Co se týče grafického zpracování, je dost podobné hodně známým MMORPG. Ale co očekávat? Rozhodně neurazí, prostě klasika u tohoto žánru. Možná předěly mezi jednotlivými lokacemi jsou moc viditelné, nějaký jemnější přechod by byl lepší. Hudební doprovod se liší v každé části světa, nicméně po několika hodinách hraní v zemi Horus už hudbu znáte nazpaměť.
Jako trn v oku jsou již zmíněné questy, to znamená jasné mínus, od hraní dost odpuzují. Velkým kladem však je lokalizace do českého jazyka, také servery rozdělené podle národů. Začátek hry rozhodně není lákavý, doufám, že později přibudou zajímavější questy. Rozhodně stojí za vyzkoušení, jako mistra MMORPG bych ho však v žádném případě neoznačil, od toho tu jsou již komerční hry.

• + Čeština
  • + Komunita
  • - Stejné questy