REPORTÁŽ: Game Access 2010

4. 10. 2010 > Magazín > Týden

Game Access 2010, to nebyly jen počítačové hry a jejich tvůrci. Na své si přišel každý fanoušek moderních technologií, jelikož přednášky zasahovaly do nejrůznějších odvětví včetně 3D zobrazení, herního marketingu či způsobů vykreslovaní.

Místem konání této mezinárodní konference se stal brněnský hotel Best Western Internacional, kde se první říjnový pátek sešli všichni fanoušci her a moderních technologií. Páteční program přinesl pětici přednášek, kterou zahájilo představení týmu Sketch Games, který se prezentoval arkádou Animal Ark Africa a oznámil nově připravovaný titul Arkanoipad. Po něm přišel na řadu Tomáš Pšenička a Marek Rosa, coby zástupci Keen Software House vyvíjejícího netradiční vesmírnou střílečku Miner Wars. O obou přednáškách jsme vás podrobně informovali v sekci 24 hodin denně, takže pakliže se chcete podívat na screenshoty či videa, zamiřte právě tam.

Po nezávislé herní scéně přišla na řadu ta komerční v podobě přednášky na téma Lovecké hry firmy Cauldron. Představeny byly celkem tři hry, a to Cabela´s Big Game Hunter 2010, Jurassic: The Hunted, Cabela´s Dangerous Hunts 2011, z čehož první a poslední tituly vás přenesou do role zákeřného lovce, kdežto Jurassic: The Hunted je FPS, kde proti vám stojí zvířata – v tomto případě rovnou dinosauři. Celá přednáška se trochu protáhla, mimo představení her stihl Vladimír Geršl povyprávět několik historek z vývoje a dozvěděli jsme se i zajímavé informace. Věděli jste například, že průměrná hodnocení Cabela´s Big Game Hunter 2010 bylo 5/10 a přitom se prodalo více než dva miliony kopií (zvláště v Americe, kde je tento žánr nesrovnatelně populárnější než v našich zeměpisných podmínkách).

 

Průměrná hodnocení Cabela´s Big Game Hunter 2010 bylo 5/10 a přitom se prodalo více než dva miliony kopií


Večerní program potom patřil prezentacím dvou her. První z nich byl ambiciózní indie projekt Genetická zahrada II, což je pokračování úspěšné akce, jež se umístila na druhém místě v Letní vývojařské soutěži 2009 pořádané serverem Velkej Chytrák. Kromě slov tvůrce Petra Kuby jsme se mohli podívat také na gameplayer video, které nás jen utvrdilo v přesvědčení, kdože to je aspirant na titul nejočekávanější hra příštího roku.

Závěrem prvního dně Game Access byla přednáška O historii Vatra Games a novém dílu série Silent Hill. Jednalo se o první představení pokračování úspěšné hororové adventury, a tak nebylo nikomu z přítomných návštěvníků ani novinářů povoleno fotografovat či pořizovat videomateriál. Každopádně můžeme říct, že osmé pokračování SH vypadá velmi dobře, i když by možná skalním fanouškům mohlo vadit, že nebude navazovat na žádný z předchozích dílů.

Sobotní program začal kolem deváté , kdy se do Best Western Internacional hotelu začali trousit první návštěvníci. Jako první byla na řadě prezentace reamaku Rush’N Attack: Ex-Patriot, který pro Konami vyvíjí české studio Vatra Games. Hra vzniká k 25. výročí uvedení původního Rush’N Attack (u nás známý spíš jako Green Beret) a vyjde bohužel pouze na konzole Xbox360 a PS3. Na otázku zda-li mají tvůrci v plánu portovat hru na PC platformu se nám dostalo odpovědi „záleží na Konami, jak se rozhodnou.“ Tak tedy uvidíme.

 

Na otázku zda-li mají tvůrci v plánu portovat hru na PC platformu se nám dostalo odpovědi „záleží na Konami, jak se rozhodnou."


Vatra Games se rozhodli, že Rush’N Attack: Ex-Patriot nebude jen obyčejným remakem s vylepšenou grafikou. Místo toho do hry přidali vlastní nápady. Ty jsme nakonec měli šanci si exkluzivně vyzkoušet na beta verzi hry. Této možnosti jsme pochopitelně využili a upřímně řečeno: „Kéž by se hra dostala i na PC!“ Při hraní zaujme kromě grafiky hlavně množství způsobů zneškodnění nepřátel, kdy lze využívat nejrůznější komba. Zajímavé byly také „stealth prvky“, kdy se hrdina schoval do temného koutu a zapískáním si přivolal nepřítele a tiše ho zneškodnil.

Pro fanoušky multimedií, ale také filmů a her, byla jako dělaná přednáška o 3D zobrazení. Tu měl na starosti dobře známý PR manažer nVidie Igor Staněk. Kromě informací o způsobu fungování, představení řešení firmy se zeleným logem a předpovědí do budoucna si přichystal pro návštěvníky to nejzajímavější – vyzkoušení si 3D s aktivními brýlemi. Postupně tak promítl několik videí (některé dokonce streamované z YouTube), ukázal 3D efekt ve hrách Mafia II a Trine a také promítl několik 3D fotografií. Právě 3D fotky byly neskutečně úchvatné – takový Grand Canyon vypadá v 3D tisíckrát lépe. A přitom nejsou 3D fotoaparáty drahou záležitostí – na trhu jsou přístroje od Sony i Fuji za cenu pod 10 tisíc Kč. V místnosti nVidie bylo možné si zahrát právě Mafii II ve 3D na třech monitorech, nové F1 2010 také na třech monitorech či Trine ve 3D na obrovské plazmové televizi. Pro fanoušky her naprostý ráj.

Po obědě následovala přednáška Martina Procházka o projektu Family Farm. Hra se v žádném případě nesnaží kopírovat populární FarmVille, ale chce jít svou vlastní (více RPG) cestou. Martin vysvětlil, jak probíhal vývoj od samého začátku (zažádání o grant), a ukázal samozřejmě i to, jak se titul hraje.

 

V místnosti nVidie bylo možné si zahrát právě Mafii II ve 3D na třech monitorech, nové F1 2010 také na třech monitorech či Trine ve 3D na obrovské plazmové televizi


Hned nato měl Martin Procházka další přednášku s názvem „Svět před a po FarmVille“. Během jejího průběhu se však tématu striktně nedržel, a shrnul tak současnou herní scénu z pohledu atraktivity pro investory. Z jeho výkladu vyplynulo, že hry, tak jak je známe, jsou za svým zenitem. Nyní totiž nastává čas Free 2 Play titulů, her pro sociální sítě a MMORPG. V těch je prý největší potenciál (v jednom ruském MMORPG prodají dvě brnění o ceně 10 000 $ měsíčně). Během přednášky dokonce Martin odskočil od her k ekonomice a probral situaci Řecka. Zajímavé, leč pro někoho možná nudné.

Ve čtyři hodiny přišla očekávaná přednáška Mariána Ferka ze slovenského studia Cauldron, které má na svém kontě legendární hru Spellcross. Právě o té a také jejich prvním titulu Quadrax byl celý výklad.  Marián nastínil to, jak hry vznikaly – od úplného začátku, kdy si je navrhli na papíře, až po zpracování jednotlivých prvků z nejrůznějších úhlů a jejich modelování. Během výkladů měli návštěvníci možnost vidět nepřeberné množství grafických materiálů, které se do finálních verzí her nedostaly. Jistou zajímavostí je, že jediná hra, již studio vydalo na magnetofonové pásce, je právě Quadrax.

Po krátké přestávce na občerstvení přišla přednáška, na kterou čekala spousta fandou freeware her. Přednášejícím byl Petr Kuba, autor dobře hodnocené freeware hry Genetická zahrada I. Petr seznámil posluchače se svojí tvorbou od úplných počátků před třemi a půl roky a upozornil na chyby či problémy, se kterými se setkal. Také nabádal publikum, aby se nebálo tvořit a zkoušet, protože jinak se hry dělat nedají. Představil také svoji první hru určenou dětem – prozatím ještě nedokončenou. Také opět předvedl hratelnou ukázku nového indie titulu Genetická zahrada 2, se nímž mu již pomáhá profesionální grafik a který se bude účastnit soutěže IGF.

Poslední přednáška byla vedena v angličtině a měl ji na svědomí Brian Gomez z Vatra Games (souběžně s ní běžela přednáška na téma vývoj her pro mobilní platformy firmy Apple a Android), kterému mohli návštěvníci pokládat otázky ohledně návrhu her. Kupodivu z toho vznikla velmi zajímavá a informacemi naplněná diskuze, jež byla příjemným uzavřením Game Access 2010. Z naší strany akci hodnotíme velmi kladně, ať už co do výtečné přátelské atmosféry, či do kvality přednášek. Pevně věříme, že příští rok se do Brna podíváme zase.


Autor: Jan Pillár

  • FPS - First Person Shooter - Střílečka z pohledu první osoby; taktéž Frame Per Second - počet snímků za sekundu.
  • Freeware - Software, který je distribuován zcela bezplatně. Platí zde však autorská práva zamezující jakékoliv měnění a poupravování zdrojových kódů a dalších částí programu.
  • RPG - Role Playing Game - hra na hrdiny.

pocitadlo