Hammerware – rozhovor s Martinem Procházkou

12. 8. 2010 > Magazín > Rozhovor

Kdo by neznal populární hru Farmville, návykovou drogu pro stovky tisíc uživatelů Facebooku. Podobný projekt se teď rodí i u nás a rozhodně se pokusí nabídnout víc, než pouhé monotónní sázení a sklízení zemědělských plodin.

V prvním díle jsme se zabývali především samotným týmem Hammerware a jejich předchozími projekty. Teď se pod drobnohledem podíváme na připravovanou hru Family Farm, který má v sobě kombinovat prvky strategie a RPGéčka. Na otázky nám odpovídal Martin Procházka, který v týmu zastává pozici vedoucího produkce, programátora a game designéra.
Shrnutí:
Family Farm v sobě kombinuje prvky her - The Sims, Tycoonu a dokonce je říznuta trochu RPGéčkem.

Hra by měla vyjít pro Windows, Mac a Wii. Dále se pracuje na verzi pro iPhony a iPady. Linuxová verze zatím není oficiálně oznámena.

Oficiální stránky hry:
http://www.familyfarmgame.com/

Stránky týmu Hammerware: 
http://www.hammerware.cz/
Mohl by jste nám stručně představit svůj aktuální projekt s názvem Family Farm?

Family Farm je naše osobité zpracování tématu rodinné farmy. Hráč organizuje práci a potřeby své rodinky, rozhoduje o tom co se postaví, zasadí, chová, atp. Jak plyne čas, lidé stárnou, rodí se děti, mladí chtějí do světa a mít vlastní farmu... 

Hra připomíná tycoon, ale žánrově to není přesné zařazení. Každá postava má řadu atributů a potřeby, což zase připomíná The Sims, ale obohacené o různé RPG prvky. Není to náhodou - autorem herních mechanik je Vláďa Chvátil, který pracoval v Altaru na sérii UFO, Vision a je tvůrcem řady deskovek. 

Jak je už dlouho hra ve vývoji? 

Začali jsme loni v létě, takže to už bude rok. Před tím se ještě strávil nějaký čas na game designu. V říjnu bychom chtěli mít první verzi k vydání.   

Na hru jste dostali dotaci z fondu EU. Jak přísná kritéria a podmínky musí studio splnit, aby na podobnou dotaci dosáhlo? 

Nejdůležitější podmínkou je právní forma existence - žádat může pouze právnická osoba. Je také požadován minimálně jeden vydaný titul do komerční distribuce na libovolné platformě. Dále je nutné zafinancovat celý vývoj (dotace je vyplácená zčásti zpětně). Správně zpracovat dokumentaci, kterou se projekt předkládá, je už jen formalita. Fond je zaměřen na opravdu malá studia jako jsme my a těch po Evropě není mnoho. Každý formálně a obsahově vyhovující projekt má velké šance dotaci získat. 

Family Farm je nepochybně inspirovaná na Facebooku populární hrou FarmVille. Nabídne vaše hra jiné herní mechanismy nebo se bude jednat spíše o kopii? 

My jsme FarmVille hráli až nedávno. Koncept naší hry je z podzimu roku 2008, kdy se projekt předkládal a to snad teprve Zynga kopírovala Farm Town. Pokud jde o kořeny, tak je to především zrušený projekt "Garden" na Wii, u kterého jsme neměli příležitost na plnou produkci. Měli jsme jen takové demo se sázením, zaléváním rostoucích kytek a uklízení zahrádky. Zlomové pro nás tehdy bylo, když jsme se začali zabývat "obyčejnými" tématy. Rodinná farma byla blízko naší Zahrádce a na herní prvky se zdála šťavnatější. Částečnou inspirací je nám i série Harvest Moon a stolní hra Agricola. 

Family Farm je multiplatformní. Jak složité je pracovat na multiplatformní hře a s jakými nástrahami se musí vývojáři poradit? 

Stavíme na engine OGRE3D a dalších platformě nezávislých knihovnách, takže verze pro Mac a Linux budou možné bez větších zásahů. Díky open souce komunitě teď funguje OGRE3D i na iPhoneOS a my se určitě pokusíme hru optimalizovat i pro iPad. 

Bude to ale výzva - GPU iPadu neoplývá zrovna výkonem pro takové množství objektů, které tam máme. Wii je hodně specifické a my nemáme zdroje na paralelní vývoj pro obě platformy, takže budeme portovat až zpětně hotový projekt. 

Jaké je to vyvíjet na konzoli Wii? Je obecně známo, že aby hra mohla na konzoly vyjít, musí splňovat celou řadu podmínek. Vyjmenoval byste nějaké? 

Jde především o technické záležitosti: Reakce na různé hardware události, které na PC obstarává operační systém, omezení seekování na DVD, minimální framerare, apod. K tomu se musí objevovat správné grafické prvky. Pro hráče Wii známá hláška: "Nasadit poutko!", loga a správné názvy produktů Nintenda. 
O zrušeném projektu: 
Hammerware dříve pracovalo na hře s názvem Garden. Bohužel neměli příležitost ho dokončit a tak započaly práce na Family Farmě, která nějaké prvky z předchozího projektu převzala.

Projekt byl cílen na konzoli Wii a hlavní náplní hry bylo starání se o zahrádku, kde jste zalévali kytičky a trhali plevel. 

Obrázky z Garden jsou v galerii pod článkem.
Jak jste se poprali s netradičním ovládáním konzole? Je náročné optimalizovat hru pro Wii Remote?

Vpodstatě to tak náročné není. Hodnoty akcelerace po osách jsou poměrně stabilní. Přesnost provedení "gest" nebývá příliš striktní, aby to každému uživateli šlo co nejlépe. Stačí jen čekat na zvýšenou akceleraci na požadovaných osách (vektoru). Díky tomu, že gravitace působící na WiiMote je vlastně taky akcelerace, lze zjistit jak je zrovna orientovaný v prostoru. 

Family Farm evidentně cílí na masy. Jakému věkovému rozmezí je hra určena? 

Masy je asi silné slovo, ale věříme, že zvolené téma osloví především ženské publikum. Věkové rozmezí těžko odhadovat, ale asi bude začínat kolem 10ti let. Každý člověk toužící založit si vlastní hospodářství a rodinnou ságu bude mít příležitost. 

Co distributoři? Máte už uzavřenou smlouvu pro český trh a případně smlouvy s digitálními distribucemi? 

Jednání v současné době (léto 2010) probíhají. Ve světě plánujeme licencovat hru po regionech pod různými vydavateli a zájem z jejich strany o náš titul rozhodně je. V Česku bychom rádi dosáhli obdobného úspěchu jako Traktor Zetor. Na jednání o digitální distribuci je s nehotovým indie produktem ještě brzo, ale budeme se snažit umístit na všechny majoritní portály. Hru také budeme prodávat na našem oficiálním webu.

Jaké máte plány do budoucna? Chystá se nějaký tajný projekt nebo všechnu energii a čas věnujete Family Farmě? 

Práce na farmě budou i nadále pokračovat - máme už ale představu, kam se budou naše cesty po vydání ubírat. První vydání na podzim by mohl být jen důležitý milník a pokud nám hráči (zákazníci) dají příležitost, rozšíříme obsah hry o další zajímavé funkce a možnosti. Dokázal bych si  dokonce představit, že by vývoj plynule pokračoval dál i několik let, abychom se dostali co nejblíže k našim vizím. 

Tajný projekt taky máme, ale víc o něm neřeknu! 

Chtěl by jste sdělit něco našim čtenářům, případně se podělit o nějakou vtipnou historku z vývoje? 

Pilně pracujeme na tom, abychom vám přinesli do života hodnotný zážitek. Pokud znáte někoho, komu by se hra mohla líbit, pošlete mu prosím link na náš web www.familyfarmgame.com nebo naše videa z vývoje! 

O historky z natáčení máme bohužel nouzi. Při programování a modelování v kanceláři k nim moc nedochází. Vtipné situace s postavičkami a zvířaty, které nastávají vlivem programových nedostatků, bychom raději ani nesdělovali.

Děkuji za rozhovor.
Na článek se těšíme, díky!


Autor: Jakub Zelenka

  • Demoverze - Demoverze je „zkušební“ verze programu, která má v porovnání s plnou verzí omezenou škálu funkcí, je však zcela zdarma a povětšinou i bez přímých časových omezeních atd.
  • RPG - Role Playing Game - hra na hrdiny.

screenshot screenshot
pocitadlo