Ghost in the sheet - duch komerce

12. 3. 2008 > Magazín > Preview

Ghost in the sheet je vtipně pojatá point'n'click adventura, která byla původně koncipována jako freeware projekt. Nicméně postupem času začal vývoj nabíral na obrátkách a s nimi přišli i potencionální vydavatelé. Samotná hra nakonec vyšla jako komerční, avšak pro mnohé vývojáře může být určitou motivací do budoucna. Čtěte dále!

Ghost in the sheet je vtipná point'n'click adventura využívající Wintermute Engine Jana 'Mnemonica' Nedomy, vyvíjená bezmála rok dvojicí vysokoškolských studentů. Tato hororová, byť lehce komediální hra se postupem času vyvíjela stejně jako každá jiná. Od malého projektu, v němž se na začátku počítalo sotva s hrstkou současných scén, se projekt po všech stránkách rozšiřoval, potažmo vylepšoval. S postupem času a velkým odhodláním, na níž dvojice autorů strávila, se se z tohoto malého projektu, který byl mimo jiné koncipován jako freeware, nakonec vyklubala komerční hra, která již od listopadu minulého roku zaplnila pulty obchodů v USA, a to za pomoci amerického vydavatele Tri Synergy.

 

Hra mimo jiné vyšla i v jiných zemích světa, kupříkladu v Německu vyšla v červenci pod názvem S.C.A.R.E., ale od této verze se autoři distancovali, poněvadž došlo k výrazným zásahům vydavatele do hry samotné. Koncem roku vyšla taktéž polská verze (play.pl), řecká verze (beacon multimedia) a ruská verze (Novyi Disk). V přípravě je vydání české, slovenské a maďarské verze (opět play.pl).

 

 



Tajemný příběh se točí okolo ducha, který disponuje paranormálními schopnostmi. Zjistí duch, proč přestala továrna zvaná „Sektor Omega“ fungovat…?


Ghost in the sheet je černá komedie o tom, co se stane, když po smrti zjistíte, že namísto Danteho vize ráje, očistce či pekla vás čeká odporný mafiánský šéf, který vám přikazuje, co máte dělat. Pošle Vás do továrny s přiléhavým názvem „Sektor Omega“, abyste zjistili, proč továrna nefunguje. Ačkoliv na začátku jsou jeho intence a navázání na pozemský život nejasné, v průběhu hry zjistíte, kdo je tento boss zač.

V továrně potkáte několik NPC (dříve či později mrtvých), kdy každý z nich má své vlastní příběhové pozadí. Hlavní devizou ducha je, že ačkoliv je to adventura, duch nemá ani kapsy ani obligátní tobolku, kam by strkal všemožné předměty, což eliminuje inventář.

 

On dokonce nemá ani ruce, takže veškeré interakce se světem jsou pomocí paranormálních schopností (inspirací zde byl do jisté míry starý anglický seriál Randall a Hopkirk), které získává v průběhu hry. Hra je nelineární ve smyslu otevřeného prostoru, ve kterém můžete řešit hádanky "na přeskáčku", ale vždy se po určité sadě akcí příběh posune, čímž vznikne takové úzké hrdlo, kterým musí hráč projít. Příběh je lineární a má jeden konec.

Grafika je renderovaná a využívá černobílé kreslené malby pro cut-scény. Tyto skeče přinášejí do hry zajímavou atmosféru, a myslím, že vypadají mnohem lépe, než špatně udělané 3D animace. Na kolosální 3D animace neměli autoři pochopitelně finanční prostředky. Zajímavostí je použití technologie "Sheet capturing", při které byla přes prostěradlo natočena sprchující se slečna a z tohoto videa byla následně nastříhána video entita, která oživila jednu NPC postavu ve sprše. Tato technologie se autorům nesmírně zamlouvá, takže případné zájemkyně mohou posílat své fotografie, pokud se tedy autoři rozhodnou vytvořit pokračování onoho titulu...

Hra byla naprogramovaná za použití WME engine Jana "Mnemonica" Nedomy. Jedná se o profesionální engine pro tvorbu adventur.



Co se týče hudby a ozvučení, tu měl na starosti jeden z dvojice autorů, a to vzhledem k tomu, že se hudbou zabývá profesionálně. K samotnému ozvučení hry bylo využito poměrně nákladných softwarových nástrojů, které stály velkou sumu peněz. Kupříkladu se jedná o tyto nástroje: Vienna Symphonic Library, East West Quantum Leap Symphonic Choirs atp. Jako sekvencer byl využit Cubase SL 3. Veškeré zvuky byly nahrávány samostatně za pomoci kvalitní zvukové karty a dobrého kondenzátorového mikrofonu s přepínatelnou směrovou charakteristikou. K dispozici autoři uveřejnili kompletní originální soundtrack, který můžete směle stahovat z oficiálního webu hry - www.ghostinthesheet.com.


Velké dilema se vztahovalo k samotnému vydání titulu, které nakonec přes všemožné nástrahy dovršilo šťastného konce…


Idea vytvořit Ghost in the sheet vznikla poté, co autoři s Laurou MacDonalds 3 roky sháněli vydavatele na hru Destinies, což bylo do jisté míry doprovázeno neuvěřitelnou smůlou. Jednoho srpnového večera se ale dvojice autorů rozhodla, že udělají hru na pouhých 7 obrazovek. V lednu byla hra kompletně hotová, přičemž měla místo sedmi lokací desetkrát tolik. V této verzi byla hra poněkud rozbuřující a k tomu všemu neměla dabing. Tato adventura měla býtpůvodně pod licencí donationware, načež měla být uveřejněna na oficiálním webu hry volně ke stáhnutí. Donationware - Zpravidla se jedná o freeware produkt s tím rozdílem, že autor nabádá uživatele, aby mu finančně dobrovolně přispěli.Jenomže dva dny po uvedení webu napsali autorům lidé z americké vydavatelské společnosti Tri Synergy, že chtějí ducha Ghost in the sheet vyzkoušet. Podle všeho se jim adventura zalíbila a distributor byl na světě. Následně adventura prošla několika, byť malými kosmetickými úpravami, aby mohla vůbec vyjít. Posléze byla hra distribuována onou společností a objevila se na několika pultech herních obchodů v USA.

Po vydavatelské společnosti jako je americká Tri Synergy se ozývali i další potencionální vydavatelé ze zahraničí. V současnosti je hra vydaná v angličtině, němčině, ruštině, italštině, řečtině, polštině. Česká verze je samozřejmě hotová, a čeká pouze na vydání. V dohledné době by měla vyjít také slovensky a maďarsky.

Největším žroutem času bylo podle autorů odlaďování. Vzhledem k tomu, že vědí jaká je situace s hrami, snažili se v pěti kolech beta testingu nalézt co možná nejvíce chyb a snad zástupu za odladěním byl kontakt s vydavateli. Kvůli vydání Ghost in the sheet bylo sepsáno přes 1000 emailů . Rovněž autoři implementovali různé vylepšení jako například tabulátor ukáže východy z místnosti (u pohledu z vlastních očí nutnost) a backspace přeskočí dvě legrační cut-scény. Vzhledem k tomu, že toho při vývoji ducha udělali vývojáři opravdu hodněkaždý e-mail se stával malým peklem. Obzvlášť poté, co sepsal jeden z vývojářů 10 stránkový email a publisher se už nikdy neozval. Ale na to si musí independent vývojáři zvykat, protože to je běžná realita.

 

Z tohoto článku můžete bez vytušit, co vlastně obnáší vývoj takovéto hry. Chce to značné úsilí a notnou dávku odhodlanosti, vše dotáhnout do zdárného konce. Dvojice vysokoškolských studentů, stojící za tímto vskutku výtečným titulem na samotném začátku vývoje za žádných okolní nepředpokládala, že by hra mohla vyjít jako komerční. Díky štěstí, které se na ně v průběhu vývoje obrátilo v podobě amerického vydavatele Try Synergy se jim splnil sen a hra měla najednou svého vlastního vydavatele. A jelikož Try Synergy je poměrně známý distributor her, následně se ozývali i menší společnosti ze zahraničí a chtěli hru taktéž distribuovat v jejich zemích.

 

Říkáte si, proč to všechno? Tento článek vznikl z jednoho prostého důvodu – poněvadž jsme chtěli navnadit talentované české vývojáře, kam až můžou se svým projektem dojít. Není lepší vytvořit jednu kvalitní hru, než deset nekvalitních, které navíc postrádající pointu? Dle mého názoru je první varianta na prvním místě a určitě mi dají za pravdu i mnozí z vás. Někteří vývojáři si navíc přidělí velké břímě například v podobě pěti projektů a za nedlouho čtveřici z nich opouští, a to buď z důvodu nedostatku času nebo malého počtu členů v týmu. Na místo času stráveného u zbylých čtyř titulů mohli vývojáři trávit čas na jednom jediném, ale za to kvalitním titulu, který by zajisté přilákal více lidí, než pětice nekvalitních. K dobrému titulu samozřejmě patří i web, což někteří vývojáři také často opomíjejí. Co z toho tedy plyne? Tvořte, tvořte, tvořte, ale s mírou.


Co můžeme od hororové adventury Ghost in the sheet očekávat:

- černobílé schematické malby, které hře dodávají komixový nádech
- černý humor
- Engine Jana 'Mnemonica' Nedomy
- Kvalitní grafické zpracování
- rozlišení 1024x768, které využívá renderované grafiky
- dabing, popřípadě titulky v několika jazycích
- kvalitní hudební ozvučení
- lokalizace do několika světových jazyků
- okolo 70 lokací - různá prostředí kterými během svého putování projdete



 

  • + grafika
  • + ozvučení a zvuky
  • + dabing
  • + engine
  • + černý humor
  • - komerční titul


Autor: David Chodura

  • Donationware - Zpravidla se jedná o freeware produkt s tím rozdílem, že autor nabádá uživatele, aby mu finančně dobrovolně přispěli.
  • Freeware - Software, který je distribuován zcela bezplatně. Platí zde však autorská práva zamezující jakékoliv měnění a poupravování zdrojových kódů a dalších částí programu.

pocitadlo