Exkluzivně: Audit ve Chmatákově

11. 6. 2008 > Magazín > Preview

Chmatákov. Na jeho adresu bylo napsáno nespočet řádků. Nyní ale nadchází zlomová chvíle, která vrazí neúprosný klín do celé jeho komunity. Gizmo nám poskytl veškeré informace, jež vám nyní – jako jediní - přinášíme v tomto obsáhlém článku.

  • Autor hry: Chmatákov Team
  • Domovská stránka: http://www.chmatakov.cz/
  • Jazyk: Čeština
  • Licence: Donationware
  • Kategotrie: FreeHry
  • Rubrika: Onlinové/MMO
  • Multiplayer: Ano
  • Poslední aktualizace: 17. 8. 07
  • související informace
V jednoduchosti tkví síla - pevné pravidlo, jehož se v posledních letech drží vývojáři nezávislých her po celém světě. Chytají se tohoto rčení a věrně jej následují až do posledních minut vlastního vývoje. Ne vždy ale přinese podobný krok vytoužené ovoce, občas zkrátka dojde k výjimce. A tou se prakticky stala i první MMORPG v České republice, s názvem Chmatákov. Přestože je titul za dobu své existence nadmíru úspěšný, nastala chvíle razantních změn.

Ty se však nedotknout grafického hávu, nýbrž základních herních kamenů. A cíl? Otevřít vrátka hráčům, kteří obecně vyhledávají sofistikovanější herní systémy, a naopak přiskřípnout křidélka všem puritánům, bezohledným vrahům, zlodějům a další smetánce podsvětí. Tímto krokem by měla komunita doznat očistění, jež si už dlouhou dobu přejí všichni skalní fanoušci tohoto MMO fenoménu.

Povolání? Nikdy více!


Asi nejvýraznější změna v renovovaném konceptu Chmatákova se dotkne povolání. Nedojde ale k úplnému zrušení, nýbrž přeřezání řetězů, jež brzdily všechny ty, kteří se nechtěli striktně ubírat jedním směrem. Nejdůležitějším úkonem před začátkem hry se tak stane rozdělování dovednostních bodů mezi jednotlivé skilly a zároveň nastavování jejich maximální dosažitelné výše (všichni začínají s dovednostmi na nule). A protože je skillů 27, každý by již předem měl vědět, kterou cestičkou se vlastně vydá. Zda-li se postaví na stranu udatných bojovníků, nebo skončí v dělnické třídě (rybaření, těžba a tak dále).

Pojem „všeuměl“ ale hra rozhodně znát nebude – rozhodnete-li se do rukou vzít zbraň, a zároveň byste chtěli ovládat výdělečné skilly, musí počítat s tvrdým omezením životů. Jinými slovy, čím lepší budete „dělník“, tím slabší z vás bude bojovník a naopak. Opodstatnění je prosté, pro příklad vám jej uvádíme v citaci od Gizma:

„Dobrý řemeslník bude hodně slabý a bude potřebovat ochranu bojovníka. Tato nutnost spolupráce je umocněna tím, že nepůjde (narozdíl od starších verzí) kupovat lepší zbraně od NPC obchodníků – budou je moci vyrábět a opravovat pouze zkušení řemeslníci. A tak dochází k vzájemné potřebnosti.“

Alchymistické kousky


Jak nám bylo řečeno, novinkou ve hře bude také zavedení takzvané many. Ano, oné modravé tekutiny, která je nezbytná pro vykonání jakéhokoliv kouzla. Hladina many se přitom bude doplňovat pomocí specifických lektvarů, jejichž výrobu obstarají jedinci ovládající nový skill Alchymie. Podobná dovednost však vyžaduje nejen cenné zkušenosti, ale i potřebné náčiní. Jmenovitě například zkumavky, přísady a další upotřebitelné láhve. Bez nich byste jen stěží uvařili lektvar zdraví, neviditelnosti, zákeřné jedy či cokoliv dalšího.

Další velice důležitou změnou ve světě Chmatákova se stanou podpůrné skilly. Opět citujeme informace, které nám poskytl Gizmo:

„Nestačí mít pouze Přesnost, ale také Taktiku, aby byly zásahy přesnější. Stejně tak u Mystiky (magie) musí mít dobrý hráč jak Koncentraci, tak i například Okultismus. Obnovování hodnoty many a životů lze mimo jiné docílit skilly Regenerace životů a Meditací many.“

Jak je vidno, renovace Chmatákova nebude malá. Výčet úprav ale stále ještě nekončí. Další hřebíček do rakve všem náhodným hříšníkům totiž zasadí vyčerpatelnost surovin – už nebude možné stát na jednom místě a kutat líbezné minerály donekonečna. Vámi vybrané políčko přestane být za určitou dobu aktivní. Je ale nasnadě, že po nějaké době dozná svého opětovného obnovení. Přesto však bude muset každý chmatákovec počítat s těžbou v nehlídaných místech. Oficiální, a tedy střežené parcely, jsou záměrně malé, aby běžní řemeslníci využili ochrany bojovníků před zloději a vrahy.

Tajemná zákoutí


Předchozí verze se zároveň zaměřovala na souboje hráčů proti hráčům (PvP). Nový systém ale nabídne i několik větších či menších dungeonů, v jejichž útrobách narazíte na zajímavá NPC. Mnohé cenné předměty totiž získáte pouze od nich. Aby však herní systém nebyl jednoduchý, objevuje se ve Chmatákově i takzvaný plošný útok:

„Nepřítel použije například kouzlo a způsobí zranění všem v dosahu. Nikoliv tak pouze oběti, jak tomu bylo doposud.“


A kdy že chystají autoři spustit novou verzi? Podle nejnovějších informací v horizontu dvou až tří týdnů. Do té doby nezbývá, než se opevnit trpělivostí a počkat. O jakýchkoliv změnách vás samozřejmě budeme okamžitě informovat.
  • + Nový herní systém
  • + Nové skilly
  • + Dungeony
  • + Kouzla a čáry
  • + Normální komunita
  • - Odklady
  • - Pozůstalí výtržníci


Autor: David Marák

  • RPG - Role Playing Game - hra na hrdiny.

pocitadlo