Coraabia - preview českého webového RPCG

22. 9. 2011 > Magazín > Preview

Vítejte na planetě Coraab. Nehostinné planetě, na níž se dennodenně svádí boje o samotný život. Planetě, jejímž účelem po dlouhé desítky tisíc let bylo sloužit coby galaktická skládka. Než se zde opět začal tvořit život a s ním i neživot...

Předně ujasníme, co vlastně znamená méně známý pojem RPCG - Role Playing Card Game; karetní hra na hrdiny. Pakliže znáte Magic: The Gathering, jste na správné cestě. Bylo by nicméně hloupostí tvrdit, že Coraabia je klonem Magiců, to ani v nejmenším. Prakticky jediné, co tyto dvě (vynikající) hry sdílejí, je styl kreseb; na grafické stránce hry se podílelo přes dvě stě kreslířů z padesáti pěti zemí, mj. i grafici zmíněné hry Magic, pracovníci Blizzardu, Ubisoftu a mnozí další. Netřeba říci, že je to znát a celý projekt působí značně profesionálním dojmem. Ale od začátku. V úterý 20. září se v pražském klubu Cross konala prezentační akce pořádaná tvůrci hry z týmu Ark8 (výslovnost stejná jako Arcade). Už u vchodu nemálo lidí překvapil člen týmu v kostýmu akolyta rozdávající press kartičky a press materiály, a to nemluvím o kostýmu zombíka v černém koženém kabátě. Po prezentaci, při níž se krátce zmínila historie Coraabie (a planety Coraab), ukázalo pár grafů a mluvilo o týmu, následovala registrace novinářů do lokální databáze a začalo hraní a povídání s jednotlivými členy týmu. Z hostů zmíním například Filipa Krauchera, Tomáše Otáhala, Tomáše Krajču, Petra Poláčka, nebo Františka Fuku a Mikoláše Tučka. Vše ve skvělém prostředí laděném trochu do Steampunku.


Nyní ke hře samotné. Coraabia se hraje ve stylu přebíjené, to je ale čistě jen základ. Existuje zde celkem pět různých frakcí, od silných a všetalentovaných Strážců s citem pro právo až po podlé a záškodnické Neživé, jimž jde pouze o vlastní triko. Hraje se s kartami monster, z nichž každá má čtyři základní vlastnosti - nebezpečnost, inteligenci, vitalitu a karmu. Začínající hráč zvolí jeden z těchto skillů (obyčejně ten nejvyšší), načež se objeví protivníkova karta a zvolený skill se porovná. Pokračuje ten hráč, jehož "síla" je menší, aby situaci mohl zvrátit. Může zahrát trik, šampióna, nebo zkrátka nějakou vlastnost karty. Neživí například dokáží soupeřovi snížit body za výhru, oblíbenou taktikou tak bývá poslat protivníka do mínusu a nechat ho vyhrát za záporné body, což ho rozhodně nepotěší. Pro použití vlastností karty je však obvykle nutné něco obětovat - ať už náhodné karty z balíčku, triky z ruky, nebo jen otočit nadcházející kartu tak, aby si ji soupeř mohl prohlédnout. Nabízí se tedy taktické uvažování - stojí mi za to obětovat trik a vyhrát nyní za jeden bod? Naopak často také nastávají situace, kdy se obětování hodí, kupříkladu když zrovna vyhráváte a chcete partii co nejrychleji dostat do závěru - duel končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů nemá s čím hrát. Ale opět - co když budu muset obětovat nějaký z trumfů a zbude mi některá z nejnižších karet? 


Coraabia je komplikovanější, než se nám zpočátku zdálo. Taktik je skutečně mnoho a častokrát jsme všichni byli překvapeni, s čím se soupeř pro něj ve zdánlivě ztracené situaci ještě dokázal vytasit; na druhou stranu jsme se občas divili, proč se stalo, co se stalo a museli jsme se ptát přitomných členů Ark8. To je nicméně zatím jen jeden z drobných neduhů bety. Frakce jsou dostatečně rozmanité co se historie, stylu i hratelnosti týče. V jednu chvíli jsme se sice s Tukanem shodli, že počáteční balíky jsou v něčem dosti nevyrovnané (s balíkem Neživých jsem jej drtil poměrně velkým rozdílem bodů, načež, po změně Tukanova balíku, zase válcoval on mě, a to i po následné změně balíku mého), nicméně předpokládám, že při tvorbě vlastních balíků už pak nevyrovnanost nikoho trápit nemusí. (Pozn.: Zjistili jsme, že počáteční decky byly sestavené pro účel press akce, čili nevyrovnanost nemusí trápit ale skutečně nikoho.)


Při prezentaci se chvíli mluvilo i o provázanosti s komunitou. Herní svět a celé dějiny mají tvořit hráči, podle toho, která strana bude převažovat se bude naklánět i pomyslná ručička určující převahu té které strany. Povede se vyhnat osadníky z mrazivého severu a zaujmout jejich pozici? Obsadí Neživí společně s Žoldáky rovník planety? Vše bude záležet jen a pouze na hráčích.

Techničtější typy by mohlo zajímat, že backend hry běží na Javě a zobrazovací technologií je Flash, tudíž si Corabii zahrajete kdekoliv, kde je webový prohlížeč a připojení k internetu. Autoři dokonce do budoucna nevyloučili ani možnost mobilní verze, nedovedu si však představit, že luštím vlastnosti karet na třípalcovém displeji. Zároveň kluci z Ark8 potvrdili, že po první měsíce bude hraní zcela zdarma, v průběhu příštího roku pak přibude možnost mikrotransakcí a nákupu nových karet, respektive Coraabské měny, za níž si karty můžeme kupovat. Ceny za booster packy se mají pohybovat v řádu pár, maximálně desítek korun, tudíž si je budou moci dovolit takřka všichni. Autoři se taktéž zavázali každý týden vydávat jednu sběratelskou kartu a jednou až dvakrát ročně vydat celou rozšiřující sadu.


Ve výsledku se z akce stalo velmi příjemné odpoledne strávené s milými lidmi a především u velice sympatické hry, která má již nyní vysoký potenciál. Už jen to, že i druhý den doma jsem lačně Coraabii opět spustil, hovoří za vše. V redakci se všichni těšíme na plnou verzi a zcela upřímně to samé doporučujeme i dalším hráčům. Uvolnění se plánuje na konec letošního roku, takže šup šup udělat poznámku do diářů!

Na závěr bych zde ještě rád poděkoval celému týmu Ark8 za parádní akci a za naši redakci popřál hodně štěstí v dalším vývoji.

  • + Neotřelá hratelnost
  • + Sestavování vlastních balíků
  • + Sběratelské karty
  • + Ovlivňování herních dějin
  • - Bojíme se návykovosti


Autor: Filip Vondrášek

  • Flash - Software spustitelný přímo z prohlížeče přes potřebný flash přehrávač. Není tudíž nutné stažení a nainstalování.

screenshot screenshot screenshot screenshot screenshot screenshot screenshot screenshot screenshot screenshot screenshot screenshot screenshot
pocitadlo