Chmatákov – rozhovor a první dojmy

1. 10. 2005 > Magazín > Rozhovor

Chcete se více dozvědět o první připravované české MMORPG, jejíž jméno je Chmatákov? Neváhali jsem a zeptali se přímo jednoho z vývojářů na vše, co chystají do budoucnosti nejen s tímto nadějně vyhlížejícím projektem. U rozhovoru mimo jiné nechybí ani první dojmy z hraní samotné betaverze hry…

  • Autor hry: Chmatákov Team
  • Domovská stránka: http://www.chmatakov.cz/
  • Jazyk: Čeština
  • Licence: Donationware
  • Kategotrie: FreeHry
  • Rubrika: Onlinové/MMO
  • Multiplayer: Ano
  • Poslední aktualizace: 17. 8. 07
  • související informace

Holdujete MMORPG hrám? Nebaví vás ale za ně platit? V tom případě se poohlédněte po tomto ambiciózním prvním připravovaném českém MMORPG projektu s názvem Chmatákov online. Online hra, která bude zcela zdarma a pro každého. Zeptali jsme se přímo Gizma, co by nám mohl více prozradit o vývoji Chmatákova včetně toho, kdybychom se jej měli dočkat v plné verzi a co chystá dále do budoucnosti společně se svým týmem.

 

 

Co vás vedlo ke tvorbě on-linové hry?

V podstatě to, že u nás žádná původní není. Nejdříve to měl být pouze chat s postavičkami...ale postupem času se přidávaly nové a nové věci, až se z toho stala hra :-)

 

Jaké jsou zatím první ohlasy od hráčů z betatestu Chmatákova? Jste s nimi spokojeni?

Spokojenost je více než maximální. Původně jsem očekával, že v beta testu budou dva, tři lidé, ale nakonec se ukázalo, že limit 12ti hráčů je málo. V současnosti existuje dokonce i klany a společenství, které mají své vlastní stránky, což si myslím, je pro Chmatákov jako hru docela pocta. Jsem rád, že i dnes se najdou hráči, kteří ocení naši hru i přes to, že technicky nemůže ostatním MMORPG konkurovat..

 

Kolik hráčů bude vůbec moci hrát plnou verzi zároveň?

Vše závisí na serveru, na kterém hra poběží. U mě doma, kde běží server pro beta verzi, byla hra hratelná po 21 lidí naráz, což je číslo, které jsem u naší hry ani neočekával, takže verze limitována nebude.

 

 

 

Podle současného stavu betaverze Chmatákova soudím, že práce ještě nějaký čas zaberou. Kdy se dočkáme první plné verze?

Původní termín byl kvůli problémům s grafikou odsunut. Očekávám, že pokud už bude vše probíhat tak, jak má, pak tedy kolem konce října. Zbývá ještě mnoho skillů a lokací, ale hlavní systém je hotový. Krom toho, hra nebude nikdy "kompletní". Bude se stále měnit -nové lokace, předměty atd., protože jinak by muselo být odsunutí nejméně půlroční

 

Tím si mi zároveň odpověděl na mou další otázku. Jistě by ale zajímalo mnoho hráčů, jak dlouho hodláte hru aktualizovat? Další změny budou spíše kosmetické nebo se můžeme dočkat i razantnějších úprav a přídavků?

Nejspíš pořád, co ji bude hrát určitá skupina hráčů. Protože je to hlavně o zábavě, nebráním se přidávání určitých věcí, které si hráči sami vyžádají. Tím myslím například speciální klanovou sekeru, které se dožadoval klan Rubců :-)

 

Kde jste vůbec přišli k tomuto námětu – hře plné postaviček ne nepodobných smajlíkům?

Protože původně, jak jsem řekl, hra měla být chat, takže smajlíci byli ideální, v prvních verzích dokonce vyjadřovali emoce animacemi, což vypadalo skvěle. Když se přešlo na hru, neviděl jsem důvod, proč dělat další středověké MMORPG s klasickými charaktery. Hráče to myslím nijak neomezuje a pro mnohé z nich je to příjemná změna.

 

Sice je to asi předčasné, ale co chystáte po Chmatákově? Máte v plánu další hru, popřípadě jakou?

Pokud Chmatákov nebude vyžadovat velké zásahy, bude jeho základ použit pro MMORPG ze světa vetřelců, které bude ve spojitosti se serverem aliens.cz. Více o tom nevím, protože tento projekt iniciuje můj grafik. Vím jen, že bych do toho určitě šel, protože mě osobně je svět vetřelců a predátorů velice blízký.

Byla v průběhu vývoje Chmatákova nějaká kritická období? Mám namysli třeba chvíli, kdy jste chtěli s vývoje skončit…

Určitě. Jednak to byla období, kdy jsem kvůli osobním problémům málem s vývojem přestal a také občasné chyby, které se jevily jako neřešitelné. Nakonec však vše dopadlo dobře a zatím podobné myšlenky nemám.

 

Co baví jinak tebe? Jaké máš záliby mimo tvorbu her?

Jasně. Chovám plazy, hlavně varany a hady, pro relaxaci se rád projíždím autem a hlavní záliba je asi přítelkyně, která už bude brzy manželka :-)

Hodláš se do budoucna prosadit ve vývoji her na poli komerční scény?

Ne, to určitě ne. Tohle dělám jen proto, že mě to baví a můžu si dělat co chci já a hráči.

Přeji tedy jinak hodně štěstí a díky za tvůj čas J.

První dojmy z hraní.

Měl jsem tu čest si, jako spousta jiných hráčů, několikrát zahrát tuto připravovanou onlinovou hru v její betaverzi, kterážto je volně přístupná v určité dny takřka pro každého na homepage. Vcelku vzato je MMORPG freeware projekt v našich končinách něco výjimečného, nicméně v přípravě není jako jediný. Rozdíl je však v tom, že Chmatákov online bude v datu svého vydání s největší pravděpodobností jako vůbec první online hra v našich končinách. Z těch několika málo hodin, které jsem doposud u hry strávil při veřejném betatestu, však mohu říci, že se máme na co těšit!

Inu, vámi ovládaný smajlík se po dobu vašeho času může stát takřka čímkoliv. Ve verzi, jenž byla doposud k dispozici, jsem měl tu možnost záškodit (což je oblíbená činnost řady ostatních hmatákovců) například v zabíjení nevinných hráčů a poté jejich okrádání či se k nim nenápadně přiblížit a něco málo jim vytáhnout z kapes. K tomu však mimo jiné potřebujete zbraně či specifické předměty, jako vestu pro plížení a takové věci je třeba zakoupit v obchodě. Tudíž se nedílná součást hry houpe zejména v penězích a jakmile jste v balíku, máte prakticky po starostech. Pokud má tedy hráč zájem si tyto peníze vydělat nenásilnou cestou, může zvolit např. rybolov, těžbu drahých surovin, dřevorubectví a další, nebo naopak prostě drze vydírat ostatní a následně je zabíjet. Voleb je zde zkrátka hodně a jistě i řada přibude. Za zmínku také stojí fakt, že propadnout hazardu na automatech se opravdu příliš nevyplácí a to samé platí i o Chmatákovu.…

Po technické stránce nám hra nabídne hezké, leč jednoduché, grafické zpracování a autoři hru samu o sobě ladí do víceméně komické podoby. Nechybí pochopitelně vylepšování různých atributů vaší postavičky – rybolov, těžba, střelba, krádeže atd.  

Jelikož je hra doposud ve vývoji, netroufám si tvrdit, co vše se ještě změní a co vše do ní může být přidáno. Pochopitelně v ní jinak nemůže chybět ani chat pro všechny zůčasněné hráče, avšak trochu se obávám o jeho kapacitu, pakliže do hry vstoupí opravdu velké kvantum hráčů. Nicméně, na konečný verdikt si budeme muset ještě nějakou chvíli počkat, i tak mám ale takový pocit, že nemálo hráčů u této hry na dlouhou dobu zkysne. V tak malém prostoru je však pro mne těžké nastínit veškeré zajímavé aspekty hry, plnou verzi si však jistojistě ujít nenecháme…

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Výrobce: Chmatworks

Homepage: http://chmatakov.ceskehry.cz/

Datum vydání: Podzim 2005

 

 


Autor: David Marák

  • Freeware - Software, který je distribuován zcela bezplatně. Platí zde však autorská práva zamezující jakékoliv měnění a poupravování zdrojových kódů a dalších částí programu.
  • RPG - Role Playing Game - hra na hrdiny.

pocitadlo